وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْر: و تو چه میدانى شب قدر چيست؟( قدر / ۲) آیه در مقام بیان این نکته است که ارزش و عظمت شب قدر را نمیتوان ادراک کرد و این مطلب را به گونه ای بیان میکند که انگار احدی توان فهم این نکته را ندارد که در شب قدر چه اتفاقاتی می افتد.

شب قدر به اندازه ای دارای اهمیت است که خداوند متعال یک سوره و چندین آیه را به آن اختصاص می دهد.بلی شبی از جنس شبهای دیگر با این تفاوت که در این شب سرنوشت عالمیان برای یکسال رغم می خورد.

شبی با چنین ویژگی منحصر بفردی در عالم ماده وجود ندارد؛ که از کوچکترین تا بزرگترین اتفاقات همچون سعادت و شقاوت؛ حیات و ممات و…را در آن ثبت و ضبط کنند.

شبی که همگان بدنبال عافیت در دنیا و آخرت هستند و همواره برای اینکه بهترین مقدرات را خداوند متعال برای آنها رغم بزند، از ابتدای شب تا سحر بدنبال عفو و بخشش از گذشته و ایمنی و سلامت از هوای نفس برای آینده را از او طلب میکنند.

مقام لیله القدر را همگان از آن حیث می دانند که قرار است در آن مقدرات خویش را به بهترین نحو از خداوند کریم در خواست کنند. به درستی که اگر قرار باشد مقدرات یک روزمان را با توجه به گذشته ی روشن و تاریکمان مقدر کنند تاب و قرار را از دست می دهیم و شاید تا سر حد مرگ پیش رویم مگر کم بوده اند انسانهای که از حکم اعدام خویش مطلع؛ واز  شدت فشار روحی و روانی به فردا نمی رسیدند و تسلیم مرگ می شدند.

حضرت علی علیه السلام، هادی مسیریست که آدمی را به سر منزل مقصود می رساند.پیشوایی که در تمام طول زندگی خود همواره خداوند متعال را در نظر دارد و برای رضای او هر عملی را انجام می دهد؛ اوست که به انسانها میفهماند با چه کیفیتی باید در مسیر انسانیت حرکت کنند تا به مقام رضای الهی نایل آیند.

علی علیه السلام فردیست که با عمل خود به دیگران می آموزد که روش درست زندگی کردن چگونه است. از آداب عبادت و بندگی گرفته تا حقوق همسایگی و رعایت بیت المال؛همه ی موارد ذکر شده،نمونه ی انسان کامل است که به همگان نشان می دهد که باید تحت هر شرایطی رضای خدا را مد نظر گرفت تا در دنیا و آخرت عاقبت بخیر شد.

امیر المومنین علیه السلام انسانیست که جن و انس توان بیان یک قطره از فضائل ایشان را ندارند پس پیرو راستین علی بن ابی طالب باید قدم در جای قدمهای مولایش بگذارد؛تا همانند سلمان و ابوذر برای امام عصر خویش باشد، باشد که ما در زمره ی شیعیان واقعی مولا علی علیه السلام قرار گیریم.

فتامل……..

محمد حسن زاده

پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها