استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه حجاب عزت است و عزت تنها برای خدا و رسولش است، گفت: زن محجبه از برکات عزت بهره مند شده و باید دقت کرد که حجاب رعایت حق الله بوده و ثمره حیا است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم حیدری مجد، امروز (چهارشنبه) در همایش بزرگ« من حجاب را دوست دارم» در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها با اشاره به فلسفه نامگذاری روز حجاب و عفاف گفت: در ۸۲ سال پیش یعنی در سال ۱۳۱۴ بعد از قانونی شدن منع حجاب از سوی رضا شاه پهلوی مردم مشهد به حمایت از حجاب و عفاف و مخالفت با قانون کشف حجاب قیام کرده و به پا خواستند که در اثر این قیام ۱۰۰ نفر کشته شدند.

وی افزود: پس از این واقعه در ۲۱ تیرماه عده ای از زنان محجبه مشهد در مسجد گوهر شاد خیمه ای به پا کردند و در این خیمه به حمایت از حجاب و عفاف تجمع کردند و عده زیادی از مردم نیز به حمایت از زنان محجبه در مسجد تجمع کردند که دولت رضا شاه شبانه به مردم تجمع کننده حمله کرد و عده زیادی را به شهادت رساند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: در این حمله به حدی تعداد شهدا زیاد بود که ۵۲ کامیون فقط اجساد شهدا را از مسجد گوهر شاد خارج کردند و ۵۰۰ نفر اسیر شدند و حاصل این قیام جان باختن ۵۶ زن بود که در راه دفاع از حجاب و عفاف به شهادت رسیدند و به همین دلیل ۲۱ تیرماه به پاسداشت خون این شهدا روز حجاب و عفاف و نامگذاری شده است.

حیدری مجد با تأکید بر اینکه حجاب اصل و گوهر دین است، گفت: هرچه فهم انسان از دین عمیق تر شود قیام هایی مانند قیام گوهر شاد در ذهن و یاد مردم زنده تر و پویا تر شده و خود به قیامی به سبک عاشورای حسینی تبدیل می شود.

وی افزود: حجاب و حیا از طریق مادر و تلاش های پدر در خون و استخوان بچه دمیده می شود و حیا و عفاف با خون و استخوان کودکان ما عجین شده است و به عبارت دیگر باید گفت که حجاب و عفاف حاصل رزق حلال پدر و شیر عفیفانه مادر است.

مدیر گروه مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه امام علی(ع) در کلمات قصار خود در نهج البلاغه حجاب را ثمره حیاء عنوان می کنند، گفت: اگر کسی حیاء و عفت داشته باشد ثمره آن عفت حجاب و پوشش کامل می شود.

خانم حیدری مجد اظهار کرد: در روایت ها بیان شده است که کسی که در راه خدا شهید می شود اجرش بالاتر از کسی نیست که توان بر انجام گناه دارد ولی گناه نمی کند.

وی افزود: امروز بانوان می توانند از زیبایی و جوانی خود استفاده کرده و با آرایش از این موهبت استفاده کنند اما با این وجود زنان عفیف در گرمای سوزان تابستان پوشش کامل را بر آرایش و خودنمایی ترجیح  داده و باید گفت که اجر این بانوان از مجاهدان فی سیبل الله بالاتر است زیرا توان بر انجام گناه دارند ولی از گناه پرهیز می کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: همچنین در روایت های بیان شده که کسی که توان انجام گناه را دارد ولی گناه نمی کند در روی زمین نزدیک است که ملائکه ای باشد بنابراین بانویی که با حجاب از گناه دوری می کنند ملائکه و فرشته خداوند در روی زمین برای اهل کائنات و زمینیان است.

مدیر گروه مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا(س) با تأکید بر اینکه آیت الله جوادی عاملی در آثار خود رعایت حجاب را رعایت حق الله عنوان می کنند، افزود: ثمره حیاء خودنگهداری، دور شدن از عذاب الهی و عزت در دنیا و آخرت است و باید دقت کرد که عزت تنها برای خداوند و رسولش است و هرکس که محجبه و عفیف باشد عزت را برای خود خریده و در کنار رسول خدا (ص) و اولیای الهی قرار می گیرد.

خانم حیدری مجد با اشار ه به اینکه حجاب یک شاخه از حیا است، گفت: کسی حیا داشته باشد این حیا در رفتار، چشم، زبان و گوش او نیز متجلی خواهد بود و علت اینکه بعضی از بانوان در زیر چادر پوشش نامناسب دارند این است که عفیف نیستند.

وی افزود: ما از مسؤولان جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم که از تصویب و امضای اسنادی که با روح حجاب و عفاف متضاد است و به دنبال عفت ستیزی از جامعه اسلامی برخورد جدی داشته و چنین اسنادی را امضا نکنند؛ زیرا به خاطر این انقلاب و حجاب خون هزاران شهید در مسجد گوهر شاد و در دوران دفاع مقدس بر زمین ریخت.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: ما به مسؤولان گوشزد می کنیم که حجاب پیام اسارت عاشورایی حضرت زینب سلام الله و مهاجرت غریبانه حضرت معصومه سلام الله علیها است پس باید با خون و جان از این پیام محافظت کرد.

خانم حیدری مجد با تأکید براینکه حجاب عزت اسلامی است، ادامه داد: در گذشته اگر بانویی بی حجاب بود از ورودی شهر قم اجازه ورود به شهر را نداشت اما متأسفانه امروز با سهل انگاری در عرصه حجاب و عفاف بانوان بی حجاب تا درب حرم مطهر نیز می آیند.

وی یادآور شد: حجاب همان چیزی است که مرحوم بافقی زمانی که رضا شاه و همسرش بی حجاب به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها داخل شدند در مقابل آنها ایستاد و بیان کرد شما چه کسانی هستید که حرمت دختر حضرت زهرا سلام الله علیها را نگه نمی دارید و با داد و فریاد رضا شاه را از حرم بیرون کرد و به خاطر همین موضوع کتک خورد ولی متأسفانه امروز در شهری که به خاطر حجاب کتک می خوردند و از آن کوتاه نمی آیند بانوان با پوشش های نامناسب در مکان های عمومی حاضر می شوند.

انتهای پیام/۱۱۲