استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه آش منزج اخلاط ثلاله است، گفت: منظور از اخلاط سه گانه این است که آش اخلاطی مانند سودا، بلغم و صفرا را از بدن دفع می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف،  در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه غلبه سودا در بدن اضافه بر پیامدهای جسمی موجب بروز پیامدهای روحی نیز در فرد می شود، گفت: کسی که غلبه سودا پیدا کرده بسیار حساس و زود رنج می شود و ممکن است با بروز کوچکترین مشکلی نارحت شود و حتی چنین فردی ممکن از است از گپ و گفت های روزمره نیز نارحت شده و عصبانی شود.

وی افزود: نگرانی نسبت به آینده، اضطراب شدید برای وقایعی که در آینده قرار است اتفاق بیافتد از دیگر پیامدهای روحی غلبه سودا بر مغز است و افراد مبتلا به سودا حتی از صدای تلفن به شدت شوکه شده و منتظر خبر بدی هستند و در نتیجه نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند و آرامش خود را از دست می دهند و باید دقت کرد اوج استرس این افراد در هنگام غروب است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی دیگر از پیامدهای غلبه سودا در بدن کم خوابی و بی خوابی است،گفت: فرآیند خواب به دو بخش سبک و عمیق تبدیل می شود و باید دقت کرد که این خواب عمیق است که خستگی فعالیت روزانه را از جسم انسان بیرون کرده و به اندام هایی مانند ریه و مغز اجازه می دهد که استراحت کرده و فعالیت کمتری داشته باشند اما در کسانی که با غلبه سودا در مغز مواجه هستند ورود به مرحله خواب عمیق خیلی کم صورت گرفته به همین دلیل عضلات و اندام و حتی مغز فرصت استراحت را پیدا نمی کنند.

خانم شریف ادامه داد: احساس خستگی دائم افراد دارای سودا نیز به همین علت است که وارد مرحله خواب عمیق نمی شوند بنابراین بدن آنها دچار یک ضعف عمومی است و متأسفانه این افراد خیلی دیر بخواب می روند زیرا مغز به دلیل حساسیت بیشتر مدام در حال تبادل اطلاعات یا همان فکر است.

وی افزود: متأسفانه کسانی که علائم غلبه سودا را در مغز دارند در سایر اندام ها نیز این علائم قابل مشاهده و سایر اندام ها نیز کار خود را به درستی انجام نمی دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: کسانی که دچار بیماری غلبه سودا در مغز هستند بیش از دیگران نیاز به اصلاح غذا دارند زیرا خارج کردن سودا از مغز به دلیل اینکه دسترسی به مغز با وجود سد خونی مغزی دشوار است، کار دشواری بوده و داروها به راحتی به مغز نمی روند، برهمین اساس اصلاح مزاج و تغذیه باید در اولویت قرار گیرد.

خانم شریف تصریح کرد: کسی که دچار سودای مغزی شده باید از مصرف غذاهای سودایی خودداری کند و بهتر است غذاهایی مانند برنج ایرانی را نیز با مصلح آن یعنی زیره، شوی ، زرشک، زعفران و کشمش استفاده کنند و باید مصرف برنج هر روز نبوده و روز درمیان بوده و برنج را با حبوبات و مصلحات آن مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پیاز داغ نیز چون پیاز طبع گرم دارد به عنوان مصلح برای غذاهای بسیار مناسب است، گفت: خوردن آش یکی از بهترین روش ها برای درمان غلبه سودا است زیرا آش منزج اخلاط ثلاثه بوده و اخلاطی مانند بلغم، سودا و صفرا را از بدن دفع می کند