مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم گفت: هدف اسلام تربیت انسان بر اساس معنویت است و اگر انسان براساس معنویت تربیت شود قطعا به نشاط خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین جواد عباسی، مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم امشب در برنامه «جشن خانوادگی سلام» از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به شعار دهه کرامت مبنی بر اینکه در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم، گفت: نشاط و شادی همان احساس سرزندگی و خوشبختی است و عواملی مانند استرسو اضطراب از جمله موانع شادی در زندگی انسان است.

وی افزود: اگرموانع شادی را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم قطعا به آرامش و نشاط خواهیم رسید.

مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم با بیان اینکه بالاترین نوع شادی و نشاط، نشاط حاصل از معنویت است، تصریح کرد: هدف اسلام تربیت انسان بر اساس معنویت است و اگر انسان براساس معنویت تربیت شود قطعا به نشاط خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: از امام علی(ع) در کتاب شریف کافی حدیثی آمده مبنی بر اینکه مؤمن دائما شاد است و شادی مؤمن گاه گاه و موقتی نیست.

وی در بیان علت شادی دائمی مؤمن براساس این حدیث اظهار کرد: از آن جایی که مؤمن شادی و خوشبختی را در درون خود جست جو می کند همواره شاد است در حالی که متأسفانه در جامعه امروز مردم شادی را در درآمد بالا، داشتن ثروت و در مقایسه با دیگران برای خود تعریف کرده و به عبارت دیگر به دنبال عوامل شادی در محیط بیرون هستند به همین دلیل با کوچکترین مانع احساس شکست می کنند.

مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه قم اظهار کرد: مؤمن شادی خود را در ارتباط با عالی ترین موجود عالم هستی یعنی خداوند می داند و به دنبال رضایت خداوند است به همین دلیل از آن جایی که هر لحظه به دنبال کسب رضایت خداوند بوده و خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود می بیند به همین دلیل حتی در سخت ترین شرایط مانند حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) احساس شکست و حزن نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به اینکه مؤمن شادی خود را در داشته ها و نداشته های خود جست وجو نمی کند، افزود: مؤمن زمانی اندوهگین می شود که در مسیر بندگی دچار غفلت شود در غیر این صورت مؤمن هر لحظه و دائما شاد است.

وی با اشاره به اینکه انسان از عبادت های خود نیز شاد می شود، یادآور شد: امام صادق(ع) می فرمایند« عبادت نعمت است» و انسان به خاطر این نعمت باید شکر گذار باشد و اگر انسان از عبادت های خود شاد نمی شود علت این است که در عبادت خود کم گذاشته و کم توفیق است.

انتهای پیام/۱۱۲