به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به نامه۶۹ نهج البلاغه گفت : در این نامه بیش از ۲۰ دستور تربیتی اخلاقی از زبان امام علی علیه السلام بیان گردیده است.

وی افزود: امام علی علیه السلام در این نامه سه توصیه پیرامون قرآن عنوان نموده اند که عبارتند از: طلب نصیحت از قرآن داشتن، دقت و عمل به حلال و حرام هایی که قرآن به آن امر کرده است و عبرت گرفتن و تصدیق داستان های قرآن.

خطیب حرم مطهر خاطرنشان کرد: آیات قرآن مجید را می توان به سه بخش تقسیم کرد: بخشی مربوط به مسائل اخلاقی است، بخش دوم شامل احکام می باشد که تقریبا ۵۰۰ آیه کل قرآن را شامل می شود و بخش داستانها که دربردارنده قصه هایی آموزنده و عبرت آموز است.

وی به دیگر توصیه های حضرت علی علیه السلام در این نامه اشاره کرد و درباره سخنان این امام همام پیرامون دنیا و زندگی گفت: بر اساس سخنان امیرالمؤمنین در این نامه، دوره ای که از دنیا گذشت می تواند موجب عبرت برای آینده باشد، بسیاری از اتفاقات دنیا شبیه یکدیگر است لذا می توان از آن برای خوب زندگی کردن استفاده نمود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه زمان دنیا بسیار کوتاه است و با سرعت می گذرد، گفت: امام علی علیه السلام در این نامه می فرمایند، در آخر، همه دنیا از انسان جدا می شود و فقط اعمال انسان با او می ماند.

وی افزود: امام علیه السلام در ادامه این نامه، در مورد عظمت نام خداوند به حارث همدانی چنین توصیه می کند: «نام خدا را تعظیم کن و جز به حق، نام خدا را مبر». این امام همام در ادامه نامه خود درباره مرگ سخن می گوید و می فرماید: زیاد به یاد مرگ و حوادث بعد از آن باش و آرزوی مرگ نداشته باش.

این سخنران تصریح کرد: بر اساس تعالیم اسلام انسان نباید آرزوی مرگ داشته باشد، چراکه زندگی فرصتی است که انسان آخرت خود را آباد کند؛ از طرفی آرزوی مرگ نوعی شکایت از خداوند متعال است.

وی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام به صحابه خود توصیه می کنند به زندگی افرادی که از لحاظ مادی و دنیوی از تو پایین تر هستند نگاه کن زیرا اینکار باعث شکرگزاری تو می شود و احساس رضایتمندی تو را بالا می برد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان گفت: این امام همام خطاب به حارث فرموده است: بر حذر باش از هر کاری که برای خود می پسندی ولی برای دیگران نمی پسندی، بر حذر باش از هر کاری کهدر نهان انجام می دهی ولی اشکارا نمی توانی آن کار را انجام دهی و حذر کن از انجام هر کاری که اگر در باره اش از تو سؤال شود، آن را منکر یا در مورد آن ناچار به عذرخواهی شوی.

[su_audio url=”http://amfm.ir/wp-content/uploads/2016/04/95-01-15-hosini-ghomi.mp3″ width=”80%”]

دانلود