کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به تحلیل آثار غرور بر اعمال صالح پرداخت و گفت: خوب دیدن شاخص تعیین نعمت یا نغمت بودن شرایط اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام ثنایی در آیین سخنرانی مذهبی پیام حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد به بررسی مهارت‌های معنوی در بیان اسلام مبین پرداخت و اظهار داشت: در دنیا واژه مهارت به معنای انجام بهتر کارها است؛ بر این اساس برخی از مهارت‌ها به امور زندگی روزمره مؤمن سرکار دارد درحالی‌که برخی دیگر از مهارت‌ها باروح و ذهن مؤمن ارتباط مستقیم دارد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها مهارت‌های معنوی انسان را از دیگر مهارت‌های حیاتی بشر توصیف کرد و عنوان داشت: مهارت معنوی زمینه بهره‌برداری  اخروی انسان از  زمان کم زندگی دنیایی را فراهم می‌کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به این‌که نیت شالوده اعمال مؤمن را شکل می‌دهد، گفت: در اسلام قبل از حقیقت عمل اصالت به نیت مؤمن داده‌ شده است؛ برمدار آموزه‌های دینی نیت محور مهارت‌های معنوی انسان است.

حجت‌الاسلام ثنایی با اشاره به این‌که باید مؤمن به‌درستی درک کند که چرا دین مبین اسلام اصالت را به نیت داده است، ابراز داشت: باید توجه داشت که نیت مؤمن با خود روح در ارتباط است بر همین مدار اسلام اصالت را با تکیه‌بر نیت توصیف کرده است؛ بر این اساس نیت‌های صالح محور بهره‌برداری از نعمت‌های الهی برای تکمیل ظرف نیاز اخروی انسان است.

وی افزود: دین برای نیت آفاتی را توصیف کرده است؛ بر این اساس باید توجه داشت که شناخت آفات نیت زمینه‌های زیست آزاد مؤمن را در جهان بشری فراهم می‌کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها شرک در نیت را از آفات نیت‌های مؤمن توصیف کرد و گفت: دنیاطلبی به این معنا که هدف وسیله را توجیه می‌کند از دیگر آفات نیت عمل صالح است؛ بر این اساس باید توجه داشت که مؤمن برای انجام اعمال خیر نباید دست به هر عمل نامشروعی بزند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها سُمعه را از دیگر آفات نیت صالح توصیف کرد و ابراز داشت: سُمعه از مبانی است که علمای اخلاق آن را در ذیل موضوع نیت مورد کنکاش قرار می‌دهند؛ بر این مدار اگر مؤمن عملی را انجام دهد و خوشحال باشد که خبر این عمل به گوش کسی دیگر رسیده است از منظر علم اخلاق نیت او دچار آفت سُمعه شده است.

حجت‌الاسلام ثنایی غرور و خودپسندی در کار خیر را از دیگر آفات نیت صالح توصیف کرد و گفت: تمثیل آثار این رذیله اخلاقی مانند کبریتی است که بر خرمن کاه بزنند؛ برمدار چنین توصیفی غرور اساس نابودی اعمال صالح مؤمن است.

وی ادامه داد: ریا از بیماری‌های کشنده نیت صالح است؛ بر این اساس ریا انجام عمل برای خوشنودی غیر خدا توصیف‌شده است و الگویی از شرک به نام شرک اصغر توصیف‌شده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خوب دیدن را دومین قدم از مهارت‌های معنوی پس از نیت توصیف کرد و عنوان داشت: اگر مؤمن به‌درستی به اطراف خود بنگرد متوجه ابعاد عظیمی از نعمت های الهی خواهد شد که اساس کنش‌های اجتماعی را مورد تأثیر مستقیم خود قرار خواهد داد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خوب دیدن را اساس درک تفاوت نعمت‌ها و نغمت‌ها توصیف کرد و گفت: مرور مجدد خاطرات زندگی می‌تواند به مؤمن در درک حقیقی جایگاه او کمک کند.

انتهای پیام /۱۱۲