استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه سه سوره نور گفت: توصیه قرآن کریم در این آیه به زنان و مرد پاکدامن این است که برای خود همسرانی مؤمن و پاکدامن انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم فرید، استاد حوزه علمیه خواهران در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها در ادامه اشاره به نکات تفسیری سوره نور به آیه سه سوره نور اشاره کرد، گفت: خداوند در این آیه می فرماید« الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» یعنی مرد زناكار جز زن زناكار يا مشرك را به همسرى نگيرد و زن زناكار جز مرد زناكار يا مشرك را به زنى نگيرد و بر مؤمنان اين [امر] حرام گرديده است.

وی افزود: این آیه به صراحت بیان می کند که ازدواج زن یا مرد مؤمن با زن یا مرد زناکار حرام است و علت این موضوع این است که مرد زناکار شایستگی زن مؤمن را نداشته و ممکن است به علت ولایتی که بر همسر دارد او را به انجام کارهای خلاف شرع دعوت کند و از سوی دیگر پدر صاحب نسل است و در تولد نسل صالح نقش بسیار مهمی دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه زن نیز به واسطه نقش تربیتی و مادری که دارد باید برای امر تربیت فرزندان و پرورش آنها از شایستگی و صلاحیت لازم برخودار باشد، گفت: به همین دلیل قرآن کریم می فرماید که ازدواج با افراد زناکار برای مؤمنان حرام است.

خانم فرید با بیان اینکه اهل بیت(ع) در زمینه انتخاب همسر توصیه های بسیار مهمی دارند و امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند« شراب خوار شایستگی ازدواج را ندارد و نباید امانتی به او سپرد ه شود زیرا خداوند متعال فرموده« اموال خود را به سفیهان ندهید».

وی افزود: از آن جایی که فرزند میوه دل انسان و مهم ترین سرمایه انسان است بنابراین باید او را از ازدواج با افراد شرابخوار و زنا کار منع کرد زیرا پدر و مادری که دختر خود را به فرد شرابخوار و زناکار شوهر می دهند مانند این است که با دست خود فرزندانشان را به آتش افکنده اند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: طبق روایات و آیات قرآن کریم مهم ترین ملاکی که در انتخاب همسر برای دختران و پسران خود باید مد نظر داشته باشیم ایمان به خدا و بلند همتی است و اگر به جای این دو ملاک به ملاک های مادی مانند خانه و ماشین و اموری از این قبیل توجه کنیم نباید انتظار خوشبختی و آرامش فرزند خود را داشته باشیم زیرا این امور به مرور جذابیت خود را از دست می دهند اما آنچه موجب می شود که یک مرد از همسرش مراقبت کرده و از او به نیکویی نگه داری ایمان است و اهل بیت(ع) می فرمایند از نشانه های مردان مؤمن این است که هر چه ایمانش بیشتر می شود محبتشان به همسرانشان افزوده می شود.

انتهای پیام/۱۱۲