استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه امام جواد در دوران امامت خود با جریان های فرهنگی مختلفی روبه رو بودند که وحدت شیعه را در معرض تهدید قرار بود، گفت: بستر سازی برای ظهور و مدیریت جریان های فرهنگی از مهم ترین اقدامات امام جواد(ع) است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم دریاباری، امروز در حرم بانوی کرامت با بیان اینکه دوران امام جواد(ع) نیز از نظر فرهنگی و سیاسی مانند دوران امام رضا(ع) بود و با حکومت عباسیان بر مسلمانان همراه بود، گفت: در این زمان امام جواد(ع) با جریان ها و فرقه های زیادی در تشییع از جمله واقفیه، زیدیه و سایر فرق مواجه بودند که یکپارچگی و وحدت شیعیان را در معرض خطر قرار می داد به همین دلیل امام با این جریان ها به مقابله پرداختند و با استناد به آیات قرآن کریم باطل بودن این جریان های را اثبات کردند.

وی افزود: امام جواد(ع) نیز مانند امام رضا(ع) وحدت در میان جامع شیعی را کامل کرده و بستر امامت، دو امام بعد از خویش را فراهم کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه امام جواد(ع) در سن کم به مقام امامت رسیدند، گفت: علت این موضوع این است که خداوند با این مسأله می خواستند شیعیان و مسلمانان را برای پذیرش امامت امام زمان(عج) آماده کنند.

وی افزود: امامت امام جواد(ع) در سن کم نشان می دهد که خداوند مقام امامت را به هرکس که بخواهد در هر سن و سالی اعطا می کند همانطور که حضرت عیسی(ع) در گهواره با مردم سخن گفته و آنها را رهبری می کردند.

خانم دریاباری با اشاره به اینکه امام جواد(ع) از مقام علمی بسیار بالایی برخوردار بودند، ادامه داد: به همین دلیل مأمون به علت جایگاه علمی و مقام فرهنگی امام جواد(ع) قصد داشتند که از موقعیت این امام برای تثبت و تقویت حکومت عباسیان استفاده کند به همین دلیل دخترش ام فضل را به زور به عقد امام جواد(ع) درآورد و قصد داشت با فرزند ام فضل جریان های جدیدی را در میان شیعیان و جهان اسلام آغار کند که امام جواد(ع) با هجرت به مدینه و اینکه از ام فضل فرزندی نداشتند نقشه های مأمون را نقش بر آب کردند به همین دلیل عباسیان کمر به قتل این امام بسته و ایشان را پس از نگهداری در شرایط سخت و تدابیر نظامی به شهادت رساندند.

انتهای پیام/۱۱۲