استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رجعت یکی از اعتقادات قطعی شیعه در عصر ظهور است، گفت: آیات سوره بقره به رجعت امت های پیشین اشاره دارند و آنچه که در امت های پیشین اتفاق افتاده است در امت آخر الزمان نیز اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام اویسی، در حرم مطهر با بیان اینکه حضرت رسول(ص) در یک روایت نورانی می فرمایند سرفصل کارنامه مؤمن حب علی بی ابیطالب(ع) است، گفت: بر اساس این روایت پذیرش ولایت امام علی(ع) و فرزندانشان همان پذیرش ولایت رسول الله(ص) است و در قیامت مؤمن با اعتقاد به ولایت امام علی(ع) از غیر مؤمن شناخته می شود.

وی افزود: کسی که مؤمن است نه تنها به ولایت امام علی(ع) بلکه به ولایت دوازده امام و امام زمان(عج) نیز اعتقاد دارد و باید دقت کرد که مؤمن به امام زمان(عج) با اعتقاد به رجعت شناخته شده و رجعت از اعتقادات قطعی شیعه در عصر ظهور است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رجعت از نظر واژه شناسی به معنای بازگشت است و در قرآن رکیم بیان شده که رجعت همگان به سوی خداوند است.

حجت الاسلام اویسی افزود: رجعت از نظر اصطلاحی به بازگشت کسانی گفته می شود که قبل از ظهور از دنیا رفته اند و بعد از ظهور دوباره زنده می شوند که از جمله این افراد ائمه معصوم(ع) هستند که پس از امام زمان(عج) بر عالمیان حکومت می کنند.

وی  تصریح کرد: اهل سنت در منابع خود به روایتی از حضرت رسول(ص) اشاره دارند مبنی بر اینکه« آنچه در امت های پیشین اتفاق افتاده در من نیز اتفاق خواهد افتاد» و از اموری که در امت های پیشین اتفاق افتاده می توان به مسأاله رجعت اشاره کرد.

استاد  حوزه علیمه قم اظهار کرد: در آیات سوره بقره به داستان گاوی اشاره می شود که به واسطه این گاو یک جوان مرده زنده شده و قاتل خود را معرفی می کند و از درگیری میان امت یهود و جنگ داخلی در زمان حضرت موسی(ع) جلوگیری می کند.

وی افزود: در آیه ۵۳ تا ۵۶ سوره بقره خداوند به داستان ۷۰ نفر از علمای یهود اشاره دارد که دوباره رجعت کردند و در این آیات خداوند می فرماید«وَ إِذْ قالَ مُوسي‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ بِاتِّخاذِکُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلي‏ بارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ فَتابَ عَلَيْکُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ، وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسي‏ لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّي نَرَي اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ،ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» یعنی  ( به یاد آرید ) هنگامی که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من ، حقّا که شما به خاطر پرستش گوساله به خودتان ستم کردید پس به سوی آفریدگار خود توبه کنید و خویشتن را بکشید ( به توبه و ریاضت ، هوای نفستان را بکشید. و یا بی گناهان ، پرستندگان گوساله را بکشند ) که این عمل در نزد خالقتان برای شما بهتر است. پس ( چون چنین کردید ) خدا به شما عطف توجه نمود و توبه شما را پذیرفت ، که او بسیار عطوف و توبه پذیر و مهربان است و( به یاد آرید ) زمانی که گفتید: ای موسی ، هرگز به تو ایمان نمی آوریم تا خدا را آشکارا ببینیم. پس صاعقه ( آتش سوزنده برق آسمانی ) شما را فرا گرفت در حالی که می نگریستید سپس شما را پس از مرگتان برانگیختیم ، شاید سپاس گزارید».

استاد حوزه علمیه قم سومین نشانه رجعت را در میان امت های پیشین آیه ۲۴۳ سوره بقره عنوان کرد، گفت: در این آیه به رجعت هزاران نفر پس از مرگ اشاره شده و این خود سندی قطعی برای درست بودن اعتقاد شیعه به رجعت است و خداوند در این آیه می فرماید« ألَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُون» یعنی «آیا ندیدی کسانی را که از ترس مرگ از خانه های خود فرار کردند، در حالی که هزاران نفر بودند ؛ پس خداوند به آنها گفت: بمیرید ( وآنها مردند، سپس آنان را زنده کرد (تا درس عبرتی برای آیندگان باشند) همانا خداوند نسبت به مردم احسان می کند، ولی بیشتر مردم سپاس نمی گذارند».