استاد حوزه علیمه قم احیای سیره ائمه معصومین به ویژه امام باقر (ع) را راهکار مواجه با مشکلات جامعه امروز برشمرد و گفت: شیعه به حکم شیعه بودن باید از امام معصوم پیروی کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: امام جواد (ع) قبل از شهادت خود به یکی از شیعیان فرمود: برایشان پس از شهادت، مرثیه سرایی کنند و این اقدام امام جواد (ع) به این علت بود که شیعیان را متوجه کنند از بین بردن پیام، سیره و کلام امام به مراتب از به شهادت رساندن ایشان بدتر است.

وی افزود: امام جواد (ع) با وجود اینکه زنده بودند؛ فرمودند برای ایشان مرثیه سرایی کنند و این نشان می دهد که برای جلوگیری از چنین شهادتی مهم ترین اقدام احیاء سیره و کلام امام معصوم (ع) است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمود: الگوی کامل تلاش و مبارزه برای اشاعه دین، کلمه حق و راه انداختن جریان های فکری درست امام باقر (ع) هستند؛ بنابراین باید به ایشان تمسک جست.

وی با اشاره به اینکه جرقه ایجاد حلقه های معرفتی را امام سجاد (ع) ایجاد کردند؛ گفت: کسی که این حلقه های معرفت علمی را به یک انقلاب فرهنگی تبدیل کرد؛ امام باقر (ع) بود و تثبیت و توسعه این حلقه به دست امام صادق (ع) انجام گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وصیت امام باقر (ع) به امام صادق (ع) گفت: این وصیت تنها به امام صادق (ع) و یاران امام باقر (ع) نیست بلکه این وصیت برای همه اعصار و جامعه امروزی است که به وسیله آن بتوانیم مشکلات جامعه خود را رفع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: امام باقر (ع) می فرمایند: « إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِم و إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ وَ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ » یعنی اگر کسی به تو ظلم کرد؛ تو به کسی ظلم نکن؛ اگر دیگران در حق تو خیانتی مرتکب شدند؛ تو درباره آن‌ها خیانت نکن؛ اگر تو را تکذیب کردند؛ عصبانی نشو و غضب نکن؛ اگر کسی تو را ستایش کرد؛ شاد نشو و اگر کسی درباره تو بدگویی کرد؛ بی تابی نکن.

وی با بیان اینکه این ۵ روش، روش رو به رو شدن با مشکلات و مواجه با آن است؛ گفت: در میان این ۵ روش باید دقت کرد که انسان زمانی به مرحله خیانت می رسد که بی حیا شود و به عبارت دیگر در ابتدا انسان بی حیا می شود و پس از آن که خداوند به واسطه گناه حیا را از او می گیرد؛ کار به جایی می رسد که فرد در زمره خیانتکاران قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: براساس آنچه که بیان شد؛ تمسک به اهل بیت (ع) و احیای سیره ائمه معصوم به ویژه امام باقر (ع) می تواند راهکار مواجه با مشکلات جامعه امروز باشد و شیعه نیز به حکم شیعه بودن باید از امام معصوم پیروی کرده و اجازه ندهد که با نابودی سیره امام معصوم، امام دو بار به شهادت برسد.