استاد حوزه علمیه قم سلامت بدن، امنیت و آرامش در زندگی و کسب آرامش از همسر، رفیق همراز، توسعه رزق و رفاه و آسایش را از شاخصه های موفقیت براساس کلام امام صادق(ع) خواند.

به گزارش پایگاه خبری آستان قمدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام اخوان در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)درباره زندگی های موفق گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که اگر پنچ چیز در یک زندگی وجود داشته باشند آن زندگی، یک زندگی درست و کامل است.

وی افزود: امام صادق(ع) در اشاره به اولین شاخصه زندگی موفق می فرمایند که زندگی موفق، زندگی است که در آن افراد مشغول القلب نباشند بلکه قلبشان در آرامش کامل بوده و به عبارت دیگر ذهن فرد همزمان مشغول فکر کردن به موضوعات مختلف نباشد و فرد انباشت فکری نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کامل بودن عقل یکی دیگر از لوازم موفقیت در زندگی است؛ زیرا کسانی که دچار ضعف عقل هستند در زندگی خود با مشکلات فراوانی روبه رو می شوند و با یک ندانم کاری و یا با یک حرف نابجا تمام سابقه خود را از بین می برند.

حجت الاسلام اخوان اظهار کرد: در جریان بودن زندگی و نداشتن گره ها و مشکلات در زندگی از دیگر مقدمات موفقیت در زندگی است و افراد موفق برای زندگی خود یک برنامه ریزی موفق داشته و دقیقا می دانند که چه کاری را می خواهند انجام دهند و برای زندگی خود نقشه داشته و از ابتدا و انتهای برنامه زندگی خود مطلع هستند.

وی سلامت بدن، امنیت و آرامش در زندگی و کسب آرامش از همسر، انیس الموافق(رفیق همراز)، توسعه رزق و رفاه و آسایش را طبق حدیث امام صادق(ع) لازمه موفقیت در زندگی عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که«هر کس یکى از این پنج چیز را نداشته باشد، همواره در زندگى خود کمبود دارد و کم خرد و دل نگران است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه منظور از انیس الموافق یا هم نشینی هم رأی همسر و فرزندان خوب هستند و همچنین باید دقت کرد که رسول خدا(ص) لازمه توسعه رزق را بیدار ماندن بعد از نماز صبح و سحر عنوان کرده است و همواره به عایشه توصیه می کردند که در سحرگاه نخوابند.

حجت الاسلام اخوان با بیان اینکه مرد تکیه گاه زندگی است و جدی بودن از شاخصه های تکیه گاه بودن است، افزود: مرد به عنوان تکیه گاه نیازمند پناهگاه است و این پناهگاه را زن برای مرد ایجاد می کند؛ بنابراین خانه اگر سرشار از آرامش باشد مرد همیشه منتظر برگشتن به خانه است.

وی همچنین در زمنیه توسعه رزق یادآور شد: امام صادق(ع) می فرمایند که همواره در زندگی خود یک کار را انجام ندهید و اهل بیت(ع) توصیه های زیادی بر انجام کار خانگی از سوی زنان داشتند و می فرمودند که زنان با کار در خانه باید همسرشان را یاری دهند و باید دقت کرد که در تاریخ اسلام حضرت رسول(ص) همواره زنانی مانند زینب عطر فروش را در انجام کار خود تشویق کرده و حضرت زهرا(س) هم در خانه هر کاری را می توانستند برای حضرت علی(ع) انجام می دانند و این کار شامل ریسندگی تا کارهایی از این قیبل بود اما باید دقت کرد که بار ارزش ترین کار برای زن خانه داری است.