سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: روضه حضرت علی اصغر(ع) و گریه بر ایشان زمانی رشد دهنده است که پیام های شهادت ایشان از سوی مسلمانان دریافت شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام زهیز ثباتی مقدم، صبح امروز در همایش شیر خوارگان حسینی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، گفت: صحنه کربلا دارای دو جلوه است؛ جلوه ای از آن ظلم، سیاهی و تاریکی و جلوه دیگر آن حماسه و جان فشانی های امام حسین(ع) و یاران ایشان است،.

وی با بیان این که بر جلوه سیاه و تاریک عاشورا و ظلم هایی که بر امام حسین(ع) شد هر چه گریه کنیم، کم است، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در مورد اهمیت گریه کردن بر ظلم هایی که نسبت به امام حسین(ع) شده است می فرمایند اگر روزی اشک چشمانم خشک شود بر امام حسین(ع) خون گریه می کنم.

مدیر مراسم و محافل حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه ائمه معصوم با وجود دارا بودن مقام امامت و عصمت باز انسان هستند و جلوه های زندگی انسانی را داشته و هر چه بر انسان حلال و مباح است، آنها نیز از آن بهره مند می شدند، گفت: دارا بودن مقام عصمت به معنای کنار گذاشتن زندگی انسانی برای ائمه معصوم نیست همان گونه که خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می فرمایند« بگو من انسانی مانند شما هستم».

حجت الاسلام ثباتی مقدم با تأکید بر اینکه در سیره امام حسین(ع) نیز با وجود دارا بودن مقام عصمت ابعاد زندگی انسانی موج می زند، گفت: متأسفانه تاکنون از بیان این پیام ها و بیان ابعاد زندگی انسانی امام حسین(ع) با حضرت رباب خودداری شده است و تنها به خواندن روضه حضرت علی اصغر(ع) اکتفا شده در حالی که گریه و روضه ای برای انسان رشد دهنده است که در پرتو کسب معرفت نسبت به این پیام ها باشد.

وی افزود: اولین درس روضه حضرت علی اصغر(ع) برای ما رابطه عمیق و محبت آمیز امام حسین(ع) با حضرت رباب است به گونه ای که امام حسین(ع) در یک شعر خطاب به حضرت رباب می فرمایند « سوگند به خدا، من آن خانه ای را دوست دارم که رباب و سکینه در آن باشند».

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: این شعر امام حسین(ع) در وصف حضرت رباب و دخترشان حضرت سکینه نشانه محبت و عاطفه قوی امام حسین(ع) به همسر و فرزندشان است.

حجت الاسلام ثباتی مقدم تصریح کرد: امام حسین(ع) در ادامه شعر می فرمایند که من تمام وجود و هستی خود را فدای حضرت رباب و حضرت سکینه می کنم و کسی حق ندارد مرا به خاطر این موضوع سرزنش کند.

وی افزود: حضرت رباب نیز در وصف امام حسین(ع) وقتی به شهادت می رسند یک شعر دارند و می فرمایند« که تو برای من مانند کوه یک تکیه گاه استوار بودی و یک ریسمان محکم که هرگاه گرفتاری ها بر من روی می آورد و چاره ای نداشتم به تو پناه می آوردم و من بعد از تو هرگز به زیر سایه نخواهم رفت».

سخنران حرم مطهر ادامه داد: این فراز از زندگی امام حسین(ع) و حضرت رباب نشان می دهد که زن و شوهر حتی با وجود دارا بودن مقام عصمت و امامت باید به یکدیگر عشق، محبت و علاقه داشته باشند و علاقه قلبی تنها کافی نست بلکه این علاقه باید به صورت زبانی ابراز شود.

حجت الاسلام ثباتی مقدم اظهار داشت: دومین پیام روضه حضرت علی اصغر(ع) برای ما درس استقامت در دفاع از حریم ولایت است. امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت علی اصغر(ع) به در خیمه گاه  حضرت رباب نرفتند و حضرت زینب(س) را صدا زدند که عده ای متأسفانه با برداشت غلط از این موضوع شأن و منزلت حضرت رباب را به عنوان همسر امام تنزل داده و تصور می کنند که حضرت رباب چون مادر است و بی تابی می کرد، امام حسین(ع) ایشان را صدا نزد در حالی که علت این موضوع این است که حضرت رباب چون نخستین قربانی خود را به امام حسین(ع) تقدیم کرده بودند نمی خواستند امام زمان خود را شرمنده کنند.

سخنران حرم مطهر گفت: حضرت زنیب(س) هم زمانی که دو فرزند خود را به عنوان قربانی به امام حسین(ع) تقدیم کردند از خیمه خود بیرون نیامدند و این موضوع در سیره اهل بیت(ع) اصالت دارد زیرا حضرت زهرا(س) پس از این که میان در و دیوار اولین قربانی خود را به امام زمان خود یعنی امام علی(ع) تقدیم کردند برای این که امام زمان خود را شرمنده نکنند فضه را صدا زدند و فرمودند فضه به فریادم برس.

حجت الاسلام ثباتی مقدم ادامه داد: این موضوع استقامت حضرت رباب(س) را ردفاع از حریم ولایت نشان می دهد.

وی سومین پیام روضه حضرت علی اصغر(ع) را برای مسلمانان مراقبت زن و شوهر در هر شرایطی از یکدیگر عنوان کرد و گفت: بر خلاف تصور غلط که همگان دارند بعد از شهادت حضرت علی اصغر(ع) زمانی که امام حسین(ع) می خواستند حضرت علی اصغر(ع) را در پشت خیمه ها دفن کنند حضرت رباب(س) در این هنگام به پشت خیمه آمدند و نه تنها برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری نکردند بلکه حال امام حسین(ع) را از ایشان پرسیدند و فرمودند که «آیا شما سالم هستید».

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه خداوند در تنها جایی که در کربلا دل امام حسین(ع) را تسلی داد هنگام شهادت حضرت علی اصغر(ع) بود، افزود: در این هنگام خداوند ندا داد که در آسمان کسی را برای مراقبت از حضرت علی اصغر(ع) گذاشته است.

حجت الاسلام ثباتی مقدم اظهار داشت: در کربلا خون دو نفر اگر بر زمین می ریخت زمین تمام کسانی که با امام حسین(ع) جنگیده بودند و اهل زمین را در آن روز عذاب می کرد که این دو خون، خون امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) بود که قطره ای از آن از جانب آسمان به روی زمین بر نگشت.

انتهای پیام/۱۱۲