استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان حق ندارد جان، مال، آبرو و جسم خود را با وجود دارا بودن قدرت اختیار در معرض خطر قرار دهد، گفت: دفاع از حریم ولایت عرصه فدا کردن آبرو، جان و مال است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری، عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از شرافت هایی که خداوند در کنار عقل به انسان بخشیده، مسأله اختیار است، گفت: اختیار یکی از امتیازهای اساسی انسان است در حالی که حتی ملائکه الهی مختار نیستند و بر زندگی آنها جبر حاکم بوده و هیچ فرشته ای از میان فرشتگان الهی دارای اختیار نبوده اما در میان فرشتگان حضرت جبرئیل، اسرافیل، میکائیل و عزارئیل از فرشتگان مقرب الهی است.

وی افزود: بر این اساس خداوند با دادن اختیار انسان را تکریم کرده است و با وجود اینکه خداوند به انسان اختیار داده، انسان نباید در چهار جا زا یان قدرت اختیار استفده کند و اگر کسی در این چهار جا از قدرت اختیار استفاده کند باید در روز قیامت  و در برابر خداوند پاسخگو باشد و مسؤول است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در ابتدا انسان نباید از قدرت اختیار در مسأله آبرو استفاده کند و حق ندارد که آبروی خود را به دست خود به خطر بیاندازد زیرا انسان مالک آبروی خود نیست که امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند« خدا اختیار همه چیز را به مؤمن داده مگر اینکه بخواهد آبروی خود را ببرد و انسان مالک آبروی خود نیست و به خاطر حفظ آبروی خود هم که شده انسان نباید هرگز پرده از مشکلات خود بردارد؛ زیرا اعتبار انسان را لکه دار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری اظهار کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا به خانواده شهداء و اهل بیت خود فرمودند که بعد از شهادت من هرگز شکایت نکنید و حرفی نزنید که اعتبار و آبروی شما خدشه دار شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در دومین جایی که انسان قدرت اختیار داشته و مجاز به استفاده از آن نیست در مورد ثروت است که انسان با وجود دارا بودن قدرت اختیار حق ندارد ثروت خود را در هر راهی مصرف کند.

وی با اشاره به اینکه خطر انداختن جان هرگز مورد تأیید خداوند نیست، تصریح کرد: انسان اجازه ندارد که با وجود داشتن قدرت اختیار جان خود را در معرض خطر قرار دهد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: خداوند همچنین به انسان اجازه نداده است که جسم خود را در معرض خطر قرار دهد اما هنگامی که جایگاه امامت و دفاع از حریم امامت و ولایت باشد خداوند اجازه می دهد که انسان از این چهار چیز برای دفاع از حریم امام استفاده کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نمونه هایی که جان، مال و آبروی خود را برای امام معصوم(ع) در معرض خطر قرار دادند، گفت: وهب برادر رضایی هارون الرشید بود و در زمان امام کاظم(ع) زندگی می کرد و هارون الرشید روزی وهب را احضار کرد و از او نام شیعیان را خواست و بیان کرد که اگر نام شیعیان را نگویی تو را به زندان می اندازم که وهب به امام کاظم(ع) نامه نوشت و امام کاظم(ع) در زیر نامه او حرف«ج» را نوشت که او فهمیدمنظور امام کاظم(ع) جنون است پس خود را به جنون زد و بعدها به بهلول معروف شد و برای حفظ آبروی امام کاظم(ع) و شیعیان آبروی خود را فدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ظهیری اظهار کرد: جابر بن زیاد جعفی نیز یکی از یاران امام باقر(ع) که به خاطر نجات امام باقر(ع) و یاران ایشان خود را به دیوانگی و جنون زد.

وی افزود: امروز یک دختر جوان به خاطر حفظ آبروی حضرت زهرا سلام الله علیها می تواند حجاب را رعایت کند و می تواند رنج های زندگی را تحمل کرده و از خواسته های نفسانی و مادی خود کوتاه آمده و زمینه رشد شیعه را در پناه تشکیل خانواده و فرزندآوری فراهم کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هرکس که دنیا و آخرت را می خواهد نباید از یاد امام حسین(ع) و زیارت ایشان غافل شود.

انتهای پیام/۱۱۲