به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن گرامیداشت سالروز ولادت باسعادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، در ادامه تفسیر آیات نورانی قرآن کریم به آیه شریفه ۲۵۳ سوره بقره اشاره کرد و گفت: درجات انبیای الهی با یکدیگر متفاوت بوده، از ۱۲۴ هزار پیغمبر، تنها نام ۲۵  نبی در آیات الهی ذکر شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که خداوند متعال برای هر امتی رسول و فرستاده‌ای را رهنمون ساخته است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۱۵ سوره اسراء می‌فرمایند؛ «وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا» اگر گروهی هیچ دسترسی به انبیای الهی نداشته باشند، قاصر بوده، خداوند متعال آنها را مؤاخذه نمی‌کند.

وی در ادامه اشاره به تفاوت‌های انبیای الهی، با بیان این که برخی از رسولان الهی صاحب شریعت و دین هستند، خاطرنشان ساخت: حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی حضرت عیسی و خاتم‌النبیین محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله صاحبان شریعت و از انبیای اولوالعزم هستند که نبی مکرم اسلام بالاترین مقام را در میان ایشان دارد.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی با تأکید بر این که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله گواه و شاهدی بر دیگر انبیای الهی است، یادآور شد: اسلام خاتم ادیان الهی و قرآن تنها کتاب الهی ماندگار در گستره تاریخ بشریت است.

رفیعی در تبیین ویژگی‌های مشترک انبیای الهی عصمت، وحی، دعوت به توحید، ساده‌زیستی، غصه مردم را خوردن و… را از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک انبیای الهی دانست و ابراز داشت: اگر ۱۲۴ هزار پیامبر در یک جا جمع شوند، یک حرف را خواهند زد و یک ندا از جمع ایشان بیرون خواهد آمد و آن کلمه حق است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، «كَلَّمَ اللَّهُ» بودن را از ویژگی‌های خاص برخی از انبیای الهی توصیف کرد و گفت: برخی از انبیا از درجات ویژه‌ای برخوردار بودند که از جمله آن می‌توان به حضرت ابراهیم(ع) اشاره نمود که به‌تنهایی به‌عنوان یک امت و پدر تمام امت‌های الهی یاد شده‌اند.

رفیعی ضمن تأکید بر این که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله آراسته به تمام فضائل، کرامات و معجزات انبیای الهی است، مرده زنده کردن حضرت عیسی را موردتوجه قرار داد و ضمن اشاره به ادامه آیه ۲۵۳ سوره بقره در تفسیر «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ» به چرایی جنگ‌های ادیان و حتی جنگ‌های درون مذهبی امت‌ها اشاره کرد.

وی اختیار را مهم‌ترین ویژگی خلقت انسان توصیف کرد و یادآور شد: اگر خداوند متعال می‌خواستند، می‌توانستند کاری کنند که بعد از انبیا هیچ جنگی در عالم روی ندهد؛ و لکن خداوند متعال بشر را مختار خلق نمود تا یا ایمان بیاورد و یا با انتخاب و اختیار مسیر اشتباه گرفتار کفر خود شود. این آیه شریفه از بهترین دلیل‌های پاسخ به شبهات جبر است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت پشیمانی را نشان‌دهنده، توجه فطرت انسان به اختیار دانست با اشاره به این که انسانی که اختیار نداشته باشد هیچگاه پیشمان نمی‌شود، تصریح کرد: شک، تریدید، پشیمانی و آموزش از جمله معیارهای مختار بودن انسان است؛ موهبت الهی اختیار، انسان را سرسبد عالم خلقت قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: آیه ۱۱۲ سوره نحل می‌فرمایند؛ «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ»؛ امنیت، آرامش و رفاه از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کشور و جامعه خوب است؛ هیچگاه نباید در این عمر محدود هدف از زندگی را که شکوفاسازی استعدادها در مسیر بندگی ذات اقدس الهی است، فراموش نماییم.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از کتاب «رمز موفقیت مردان بزرگ»، با تأکید بر این که انسان‌های موفق در همین عمر معمولی رشد و ترقی‌های بزرگی را رقم زدند، اظهار داشت: انسان قابلیت رشد دارد و می‌تواند در ۷۰ سال عمر، به‌اندازه ۵۰۰ سال رشد و تعالی را تجربه نماید. باید ضمن قدردانی از ظرفیت‌ها، آراستگی به موهبت ذهن قوی را در مسیر حفظ قرآن و تبیین و نشر مبانی ناب الهی قرار دهیم.