سلام بر تو ای دختر روشنایی دین و آئین… سلام بر تو ای سفیر دشت پربلای نینوا
یا زینب! بانوی صبر و ایثار، دل دریائیت در طوفان پرتلاطم دشت بلا هرگز نلرزید و همچون اقیانوسی آرام موج‌های بلا را صبورانه پس زد تا جایی که تفسیر زیبای عشق و عرفان در آن نبرد نابرابر شدی بانو… و به‌راستی کربلا در کربلا می‌ماند اگر استقامت و شهامت شما نبود. آری آنجا که دشمنان دیوسرشت به خیمه‌های اهل حرم وحشیانه حمله‌ور شدند این روح الهی شما بود که با ایستادگی خویش و شهامت، حقیقت صبر را به تصویر کشید و در آن هیاهوی غریب معلم صبر شد برای اهل خیمه‌ها… بلکه برای تمام عالم…
باید تا ابد سلام و درود فرستاد بر قلب سلیم شما آن‌هم به این عبارت لطیف که سلام علی قلب زینب الصبور…
چه غم‌انگیز لحظه‌هایی گذشت آن هنگام که آتش ظلم لشگر کفر و عناد به جان پاکتان شعله کشید و چه زیبا بود که آنجا تنها شما بودی و یاد معبود خویش که سایه نیلوفرین آرامش را به اقلیم وجود نورانیتان گسترانید
شما ایستاده بودی و دیدی آنچه را که هیچ زنی تاب دیدنش را ندارد… چه گذشت بر قلب و روح لطیفتان؟ نمی‌دانم… آری زینب آن بانویی بود که فقط با شنیدن شعری از زبان حسینش که بوی فراق می‌داد از هوش رفت… سیدالشهدا چه دعایی کرد برایتان؟ و این معجزه صبر چه بود این‌چنین استوارتان کرده بود؟
شما صبوری نمودی بر سرنوشتی که سرنوشت دین را رقم زد و چه زیبا با ایثار عزیزانتان درخت باشکوه دین را آبیاری نموده و ماندی و ماندنتان مهر تأییدی شد برقیام عرشی عاشورائیان دوران.
آری مقتدرانه‌ترین لحظات عالم از آن لحظاتی بود که شما به افق چشم دوخته بودی به افقی که هرگز برای آن افول و نابودشدنی نبود لحظات روشن شدن شعله‌هایی که قرار است حرارتش در قلوب مؤمنین تا ابد سرد نشود. این وعده رسول‌الله بود… و شما با چشم زیبای دلتان آن لحظه را نظاره‌گر بودی که در تمام تاریخ بر آسمان هستی سرخی رنگین‌کمان وجود نام حسین باشد. آن خون جوشانی که در رگ‌ها هرگز آرام نگیرد.
یا حضرت ام‌المصائب
از آن‌همه صبر دیروز شما امروز یاد گرفته‌ایم که دنیا با تمام سختی و تلخی و شیرینی و… درگذراست همچون رودی که هرگز ماندنی نیست چراکه رود با رفتن معنا می‌گیرد وزندگی نیز این‌گونه خواهد بود. و دانستیم که صبر اکسیر ماندگاری در تاریخ است.
ای سفیر کلام عشق و ایثار
شما در کلاس درس بی‌انتهای عاشورا در ز مینی به وسعت دنیا به ما آموختی که همواره یادمان باشد اگر زنجیر دل‌ها مان وصل گردد به ریسمان محکم الهی که از جنس عشق است و نور خالق پاکی و زیبایی، دیگر هیچ حادثه‌ای تلخ و دشوار نخواهد بود بلکه والاتر از آن‌همه چیز زیباست. شما گویا ترین تفسیر «إن مَعَ العُسرِ یُسرا» هستی..
…و ما اینک از شما درس صبر و ایثار معنای خوب بودن و خوب زیستن و ماندن خوب دیدن را آموخته‌ایم و بر خویشتن خویش می‌بالیم که الگویی همچون شما داریم.
آری شما شیر زنی بنی‌هاشمی بودی که غم عظیم کربلا را سفیر و وارث و پیام‌آور شدی و زیبا در مجلس ظلم ظالم خطبه خوانده و تمام حیثیت بربادرفته ملحدان دوران را در مدفن تاریخ دفن نمودی و با منطق شیوای اسلام ناب محمدی آخرین خنجری از جنس کلام حق را بر سینه پلید و شوم ظالم نشاندی. آری شما یا حضرت زینب سلام‌الله علیها زیباترین تفسیر عاشورا بودی و پرمعناترین تعبیر دشت نینوا…
حسینی خرم آبادی