استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه متأسفانه بیشترین شبهات نسل جوان در زمینه توحید و مسائل اعتقادی است، گفت: از آن جایی که اصول دین تحقیقی است اما نسل جوان در این عرصه تقلید می کنند با طرح اولین شبهه دچار مشکل و حتی انحراف می شوند.

خانم حقانی در گفت ‌وگو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، بیشترین شبهات نسل جوان را در عرصه توحید و مسائل اعتقادی عنوان کرد، گفت: فضای مجازی در زمینه طرح و تولید این شبهات و انحراف نسل جوان بیشترین تأثیر را دارد.

وی نقص در آموزش، تقلیدی بودن به جای تحقیقی بودن، دستوری بودن به جای آموزش واستدلال محور بودن، واسپاری مسؤولیت تربیت دینی به مدارس از سوی خانواده ها و عدم مشارکت جدی خانواده ها در عرصه تربیت دینی فرزندان را از مهم ترین علل طرح این شبهات و انحراف نسل جوان در این زمینه دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: برای حل مشکلات جوانان در این عرصه آموزش به نسل جوان از سوی مبلغان دینی و معلمان باید به شکلی باشد که جوان بدون ناظر خارجی و به واسطه ناظر درونی یعنی همان وجدان در عرصه دینی مراقب رفتار و کردار خود باشد.

وی افزود: همچنین خانواده ها باید بر محور استدلال و تحقیق فرزندان خود را با مسائل اعتقادی و دینی آشنا کنند.

حقانی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز باید از مبلغان دینی برای حضور در مدارس دعوت کرده تا فرصت پاسخگویی به شبهات برای دانش‌آموزان و نسل جوان فراهم شود زیرا بی توجهی به شبهات موجب دل زدگی و کمرنگ شدن اعتقادات در میان نسل جوان می‌شود.

وی یادآورشد: جوان باید بداند که اسلام دین تحقیق است و اصول دین را باید بر مبنای تحقیق پذیرفت نه تقلید. خداوند خود اجازه تقلید در زمینه اصول دین را نداده و تنها فروع دین قابل تقلید بوده و این فصل تمایز اسلام از آیین مسیحیت، یهودیت و سایر ادیان است.

لازم به ذکر است، آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در زمینه پاسخگویی به پرسش های اعتقادی و شرعی همه روزانه آماده خدمت رسانی به زائران و مجاوران آستان مقدس بوده و در این زمینه به خواهران و برادران خدمات مشاوره ای ارائه می دهد.

علاقه مندان برای بهره مندی از این خدمات همه روز می توانند از ساعت ۸ صبح به درب جواد الائمه و واحد مشاوره مراجعه کرده یا از طریق میزهای سیار واحد پاسخگویی در رواق ها و شبستان ها شبهات و پرسش های شرعی خود را با کارشناسان و مشاوران آستان مقدس مطرح کنند.

انتهای پیام/۱۱۲