پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها: ۱۷ دی‌ماه هرسال مصادف با روزی است که رضاشاه چادر را به‌عنوان حجاب از سر زنان ایرانی کشید تا در یک دوره ۶۰ ساله به تقلید از مصطفی کمال پاشا یا همان آتاتورک ایران را وارد عرصه نوینی از علم و فرهنگ کند.

به‌عبارت‌دیگر رضاشاه با اجرایی کردن قانون کشف حجاب به خیال خام خود قصد داشت عقب‌ماندگی ایران را که نتیجه چیزی جز بی‌کفایتی حکومت شاهان قاجار و منفعت‌طلبی استعمار گران نبود را جبران کند به همین دلیل درنهایت وقاحت چادر از سرزنان کشید و بسیاری از زنان را خانه‌نشین کرد و دختران جوان را مانند عروسک ملعبه دست مردان هوس ران کرد؛ قانونی که نتیجه جز دستمالی شدن و به هرزه رفتن زنان و مردان ایرانی نداشت و نه‌تنها زمینه‌ساز پیشرفت نشد بلکه زمینه افزایش فساد و فحشاء را نیز در میان زنان فراهم کرد.

حال امروز عده‌ای به همان بهانه و به بهانه حقوق زن و در لفافه مانند رضاخان قصد دارند که حجاب را ملعبه کرده تا در پناه زنان بی‌حجاب بتوانند به شهوت قدرت و امیال سیاسی خویش برسند و بتوانند هر چه بیشتر از زیبایی به چنگ آورده زنان در پناه بی‌حجابی به نفع خویش سود بردند و برای رسیدن به این هدف هرروز یک شبهه و بازی جدید در پناه چرا حجاب، فلسفه حجاب چیست و چرا باید حجاب؛ دختران جوان را تحریک می‌کنند تا بتوانند نه به‌زور مزدوران بلکه در پناه حقوق زن، زن بیچاره را فریب داده و چادر و روسری از سرش بردارند.

این‌ها هرچند بی‌حجابی و حقوق زن را عامل پیشرفت کشور می‌دانند اما باید به این بیت از علامه اقبال لاهوری توجه کرد که در چندین سال گذشته پاسخ میراث داران چنین تفکری را داده و می‌فرماید«شرق را از خود برد تقلید غرب*باید این اقوام را تنقید غرب*قوت مغرب نه از چنگ و رباب*نی ز رقص دختران بی‌حجاب* نی ز سحر ساحران لاله روست* نی ز عریان ساق و نی از قطع موست* محکمی او را نه از لادینی است* نی فروغش از خط لاتینی است* قوت افرنگ از علم و فن است*از همین آتش چراغش روشن است»

اما ازآنجایی‌که متأسفانه بعضی از جوانان و به‌اصطلاح روشنفکران اهمیت این سخن علامه اقبال را درک نکرده‌اند پای سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی استاد برجسته حوزه علمیه قم نشسته و نظر ایشان را در خصوص «چرا حجاب» شنیدیم:

وی حجاب را امر خداوند متعال بر بندگان عنوان کرد، گفت: حجاب امر ویژه خداوند به بانوان است اما حجاب عرصه‌ای است که تنها مختص زنان نبوده بلکه مردان نیز در برابر زنان نامحرم باید مقید به حدود حجاب باشند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر امری که خداوند تبارک‌وتعالی بر بندگان فریضه می‌کند دارای حکمت است و خداوند امری را بدون فلسفه و حکمت بر بندگان خود واجب نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی پوشش را فطری انسان عنوان کرد، گفت: تفاوت انسان با حیوان در پوشش است.

وی افزود: پس‌ازاینکه حضرت آدم (ع) و حضرت حوا سلام‌الله علیها از بهشت رانده شدند و پوشش‌های بهشتیان از آن‌ها گرفته شد نخستین کاری که انجام دادند پوشاندن خود با برگ‌های اطرافشان بود که این مسئله گویایی فطری بودن پوشش است و ازآنجایی‌که بانوان فطرتاً گرایش بیشتری به حجب و حیاء دارند به همین دلیل نیاز آن‌ها به پوشش بیشتر از مردان بوده و به همان نسبت نیاز آن‌ها به پوشیدگی از مردان بیشتر است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فلسفه حجاب فطری است و لباس و پوشش برای انسان شخصیت آفرین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی با تأکید بر اینکه تمام بدن زن عورت است و همان‌طور که انسان جواهر گران‌بها را از دسترس سارقان پنهان می‌کند باید بدن زن که مانند جواهر گران‌بها است نیز از دسترس سارقان عفت و حیاء و افراد بیماردل که تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان هستند نیز پنهان شود.

وی افزود: بی‌حجابی نشانه‌ای از بی‌شخصیتی و بی‌اصالتی است زیرا هر چه بر انسانیت و شخصیت انسان افزوده‌شده و فرد به لحاظ شخصیتی پیشرفت کند به همان اندازه بر میزان پوشش او افزوده می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شخصی که خود را در مقابل نگاه‌های شهوت‌آلود قرار می‌دهد قدر شخصیت و انسانیت خود را نمی‌داند زیرا اگر قدر جواهر و گوهر وجودی خود را می‌دانست هرگز خود را در معرض نگاه‌هایی شهوانی که از حیوانیت انسان نشئت می‌گیرد، قرار نمی‌داد.

وی حجاب را صیانت از شخصیت، انسانیت و قدر دانستن گوهر وجودی خویش عنوان کرد، یادآور شد: فلسفه حجاب همان‌طور که مورد تأکید قرار گرفت فطرت است. وی افزود: بی‌حجابی نشانه‌ای از بی‌شخصیتی و بی‌اصالتی است زیرا هر چه بر انسانیت و شخصیت انسان افزوده‌شده و فرد به لحاظ شخصیتی پیشرفت کند به همان اندازه بر میزان پوشش او افزوده می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شخصی که خود را در مقابل نگاه‌های شهوت‌آلود قرار می‌دهد قدر شخصیت و انسانیت خود را نمی‌داند زیرا اگر قدر جواهر و گوهر وجودی خود را می‌دانست هرگز خود را در معرض نگاه‌هایی شهوانی که از حیوانیت انسان نشئت می‌گیرد، قرار نمی‌داد.

وی حجاب را صیانت از شخصیت، انسانیت و قدر دانستن گوهر وجودی خویش عنوان کرد، یادآور شد: فلسفه حجاب همان‌طور که مورد تأکید قرار گرفت فطرت است.(g2)