به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، هوشنگ بازوند عصر امروز در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) که در سالن محراب انجام شد، با اشاره به اینکه زلزله کرمانشاه یک زلزله بی‌سابقه در تاریخ ایران بود، اظهار کرد: گسل این زلزله نزدیک به ۲۵۰ کیلومترمربع در عمق ۱۱ کیلومتری حرکت کرده بود به شیوه‌ای که تقاطع این حرکت در سرپل ذهاب بوده و انرژی آن در این منطقه آزاد شد، در برخی از نقاط بخشی از زمین ۹۰ سانتی‌متر بالاآمده بود و بخشی دیگر از زمین نیز ۳۰ سانتی‌متر پایین رفته بود.

وی اضافه کرد: با وجود قدرت بالای این زلزله، بخشی از مناطق کوهستانی تا حدودی مقاومت داشت، در منطقه سرپل ذهاب در شب نخست نتوانستیم از امداد و نجات هوایی استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ۱۰ هزار کیلومتر از زمین مورد تأثیر زلزله این استان قرار گرفت، گفت: ۱۴ استان مختلف زلزله کرمانشاه را احساس کردند و شدت آن به میزان دشت زلزله منجیل و رودبار بود اما به لطف خداوند متعال بخش قابل توجهی از مردم با پیش‌لرزه از خانه‌ها بیرون آمده بودند به همین علت تلفات کمی دادیم و با اقدام سریعی که انجام شد طی مدت کوتاهی محورهای مختلف را باز کردیم تا بتوانیم امدادرسانی لازم را انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ارتش و سپاه کمک بسیاری به مردم کرمانشاه کردند، تصریح کرد: بعد از وقوع این حادثه، این دو نهاد بلافاصله به میدان وارد شدند و عملیات امداد و نجات را با مشارکت ۱۰ هزار سپاهی و ارتشی به صوت مطلوب انجام دادیم به همین علت می‌توانیم بگوییم که ورود ارتش و سپاه در امدادرسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه یک نعمت الهی بود.

بازوند خاطرنشان کرد: برعکس زلزله بم و منجیل در کرمانشاه سه هزار نفر را از زیر آوار بیرون آوردیم و ۶ هزار و ۷۰۰ نفر را نیز به کرمانشاه، کرج و تهران اعزام کردیم و حواشی این زلزله نیز نسبت به زلزله‌های دیگر بسیار کم بود.

وی با اشاره به اینکه مردم به شیوه مطلوب در رفع مشکلات مردم زلزله‌زده کرمانشاه به میدان آمدند، مطرح کرد: پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در افزایش کمک‌های مردمی بسیار تأثیرگذار بود و این زلزله وحدت قابل توجهی را برای مردم به دنبال داشت.

بازوند با بیان اینکه به لطف خداوند متعال نگذاشتیم بحران زلزله کرمانشاه برای کشور و نظام مشکل‌ساز شود، اظهار کرد: ۱۰۲ هزار خانه آسیب‌دیده شناسایی شده که دولت باید ۲۱ هزار مورد از آن‌ها را احداث کند و باقیمانده نیز باید تعمیر شوند، در روستاها ۱۵ هزار منزل و در شهرها نیز ۶ هزار منزل باید ساخته شود.

استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه مطالعات مورد نیاز شهرها انجام شده است، گفت: در اسکان موقت به دنبال استفاده از کانکس نبودیم چراکه می‌دانستیم مشکلاتی را خواهیم داشت اما پس‌لرزه‌های شدید به ما اجازه نمی‌داد از بسترهایی به غیر از کانکس استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برای احداث و تعمیر خانه‌ها قراردادهایی را با قرارگاه‌های سپاه، ارتش، بنیاد مسکن و مردم بسته تا بتوانیم جبران خسارت به منازل را جبران کنیم.

بازوند با اشاره به اینکه تاکنون دولت پنج هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان اعتبار برای کرمانشاه ابلاغ اعتبار داشته است، تصریح کرد: دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای منازل، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی از صندوق توسعه ملی برای اشتغال‌زایی و ۸۸۱ میلیارد تومان بلاعوض برای خانواده‌ها درنظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های دولتی خسارت وارده شده که برای جبران این خسارت نیز اعتباراتی ابلاغ شده است؛ به دنبال این هستیم تا خانه‌های روستایی را در حد سفت‌کاری تا پایان تیرماه سال آینده تحویل دهیم.

بازوند گفت: مردم نزدیک به ۶۳ میلیارد تومان پول به حساب هلال احمر واریز کردند و میلیاردها تومان دیگر را به برخی از شخصیت‌های برجسته پرداخت کرده‌اند که امیدواریم به بهترین روش بتوانیم از مشارکت‌های آن‌ها برای کمک به مردم زلزله‌زده استفاده کنیم.(p1)