به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین مومنی امشب (سه شنبه) در شبستان امام خمینی (ره) با اشاره به حکمت ۳۷ نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت علی علیه السلام به فرزند خود امام حسن علیه السلام هشت مورد توصیه می کنند که برای انسان ها بسیار درس آموز است.

وی با بیان اینکه حضرت علی علیه السلام در دو بخش به امام حسن علیه السلام توصیه کرند و فرمودند اگر به چهار مورد نخست عمل کنید هیچ وقت ضرر نخواهی کرد، افزود: بالاترین سرمایه ای که خداوند به شما عطا کرده عقل است، یعنی هر کاری می خواهید انجام دهید باید به عقل خود رجوع کنید.

استاد حوزه علمیه به دومین توصیه حضرت علی علیه السلام به فرزند خود اشاره و تصریح کرد: بدترین چیز در دنیا جهل است، کسی که از عقل استفاده درست نکند به جایی نخواهد رسید، از این رو بالاترین فقر برای انسان جهل است.

وی سومین مورد را خود پسندی دانست و عنوان کرد: خود پسندی و خود بینی نشانه تنهایی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی عنوان کرد: چهارمین مورد خوبی در رفتار و کردار است که اگر به آن عمل کنید هیچ وقت ضرر نخواهید کرد.

وی به بخش دوم توصیه های حضرت علی علیه السلام به فرزند خود پرداخت و ابراز کرد: این امام همام می فرماید: ای فرزندم از چهار گروه بپرهیز چرا که اگر پرهیز نکنید دشمن دین شما خواهند شد.

استاد حوزه علمیه پرهیز از انسان احمق را نخستین توصیه امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام اشاره و خاطرنشان کرد: انسان احمق می خواهد به انسان سود برساند اما زیان وارد می کند بنابراین باید از این دسته افراد دوری و پرهیز کرد.

وی پرهیز مهاجرت با انسان بخیل را دومین توصیه امیرالمومنین (ع) به فرزند خود دانست و عنوان کرد: انسان بخیل در لحظه نیاز تورا تنها خواهد گذاشت بنابراین این افراد نیز قابلیت مهاجرت کردن با شما را ندارند.

حجت السلام والمسلمین مومنی بیان کرد: پرهیز از انسانی که اهل گناه و معصیت است توصیه دیگر امام علی علیه السلام به فرزند بزرگشان است. انسان دروغ گو از جمله دیگر افرادی هستند که باید از آنان پرهیز کرد.

وی با اشاره به اینکه دروغ کلید تمام گناه ها است، ادامه داد: هنگامی انسان دروغ می گوید برای صحیح نشان دادن دروغ اول باید دروغ های دیگری را متحمل شود از این رو باید از این گونه افراد پرهیز کرد.(p3)