به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، مهدی فراهانی طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه اورژانس هم‌زمان با سراسر کشور و همراه با دستگاه‌های مختلف امدادی استان قم طرح نوروزی خود را از ۲۴ اسفندماه سال گذشته آغاز کرده است، اظهار کرد: در استان قم همانند استان‌های فارس و خراسان رضوی به علت ورود و تردد قابل توجه زائران در شرایط خاصی قرار داریم به همین علت باید با برنامه‌ریزی خدمات ویژه‌ای را به زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(س) ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیش از ۳۰۰ نیروی عملیاتی، ستادی و مدیریتی، ۵۳ دستگاه آمبولانس که ۴۳ مورد آن‌ها فعال و ۱۰ مورد پشتیبان هستند، ۱۰ دستگاه موتور آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و بالگرد اورژانس طرح نوروزی خود را به شیوه مطلوب دنبال کرده است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با تأکید بر اینکه بالگرد اورژانس امسال به شیوه مطلوب در امدادرسانی به زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س) درخشید، تصریح کرد: این بالگرد ۱۴ پرواز در طول طرح نوروزی داشته که طی این پروازها ۴۳ مجروح را از جاده‌ها به بیمارستان شهید بهشتی منتقل کرده است؛ فعالیت اورژانس هوایی به استان قم نیز محدود نمی‌شود چراکه در مواردی به شهرهای مجاور از جمله کاشان نیز خدمات‌رسانی داشته است.

وی با بیان اینکه برای برنامه تحویل سال در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برنامه‌ریزی ویژه داشته‌ایم، گفت: جمعیت قابل توجهی در این مراسم حضور یافتند اما با برگزاری جلسات مورد نیاز با مسئولان حرم مطهر توانستیم این برنامه را بدون هیچ مشکل خاصی برگزار کنیم.

فراهانی از استقرار ۱۲ دستگاه آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و چهار موتور آمبولانس در اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران یاد کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ نفر از زائران حرم مطهر به اتوبوس آمبولانس مراجعه کردند و ۶ نفر به علت بیماری‌های خاص به بیمارستان‌های سطح شهر اعزام شدند.

وی ادامه داد: تا صبح روز ۱۲ فروردین‌ماه ۲۶۱ مورد تصادفات جاده‌ای به اورژانس قم اعلام شده است که در این موارد ۳۸۹ مجروح داشته‌ایم که ۱۱۶ نفر از آن‌ها توسط پزشکان اورژانس در محل حادثه به‌صورت سرپایی درمان و ۲۷۳ نفر نیز توسط اورژانس زمینی و بالگرد به بیمارستان‌های سطح شهر منتقل شدند.

فراهانی یادآور شد: نوروز امسال آمار فوتی‌ها در مقایسه با نوروز سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است که دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس در راستای تحقق این هدف مشارکت داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اورژانس در سطح شهر قم نیز مأموریت‌های روزانه خود را به شیوه مطلوب دنبال می‌کند، مطرح کرد: آمارهای بیان شده از فعالیت‌های نوروزی اورژانس قم به غیر از فعالیت‌های روزانه اورژانس است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با بیان اینکه یک دستگاه آمبولانس به همراه جمعی از نیروهای اورژانس طی ایام نوروز به‌صورت مستمر در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) مستقر هستند، گفت: تاکنون خدمات مطلوبی توسط این افراد به زائران حرم مطهر ارائه شده است.

وی از اختصاص مکانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برای استقرار نیروهای اورژانس یاد کرد و گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم از این مکان به شیوه مطلوب برای ارائه خدمات درمانی به زائران کریمه اهل‌بیت(س) استفاده کنیم.