به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، یکی از اعیاد ماه شعبان میلاد حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام اسوه جوانان است. علی‌اکبر… آن بزرگ‌مرد دلیر و مجاهد که در اخلاق و رفتار و کردار… در صورت ظاهر و قد و قامت… در منطق و بیان عالمانه… در همه‌چیز آیینه تمام نمای رسول‌الله بود. همان‌که پدر بزرگوارش در ظهر عاشورا فرمود: خدايا بر اين مردم گواه باش، جواني كه در ظاهر و باطن و گفتار شبیه‌ترین مردم به رسولت بود به‌سوی آن‌ها رفت (کسی که) ما هرگاه مشتاق پيامبرت بوديم به چهره او نگاه می‌کردیم!

«اَللّهُمَّ اشهَد عَلي هؤلاءِ القَومِ فَقَد بَرَزَ اِلَيهم غُلامٌ اَشبَهُ النّاسِ خَلقاً وَ خُلقاً و مَنطِقاً بِرَسولِكَ، كُنّا اِذا اشتَقنا الي نَبِيِّكَ نَظَرنا الي وَجهِه» لهوف، شهادت علی ابن الحسین

این سخن خیلی پرمعناست! یعنی آن‌کسی که اسوه جوانان است و روز میلادش را روز جوان نامیده‌اند، آن جوان مرد که تا قیام قیامت هر که اراده داشته باشد تا خوب جوانی کند باید الگو از زندگانی پربرکت و پرفضیلت ایشان بگیرد، کسی که خود چنان از رسول‌الله الگو گرفته در میان تمام عالم کسی شبیه‌تر از او به پیامبر خدا نبوده!

به‌عبارت‌دیگر خداوند متعال بعد از هزاران سال، پس از صد و بیست و چهار هزار پیامبر رسولی برگزید تا تمام و کمال برنامه زندگانی را بر او نازل کند و آن بزرگوار بشود خاتم‌الانبیاء و المرسلین؛ و چنان‌که قرآن کریم فرمود بشود بهترین الگو لَقَد کانَ لَکم فی رسول‌الله اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً. مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند(احزاب ۲۱)

و در میان همه‌، کسی که بیشترین سهم را در الگو گرفتن از رسول‌الله برده اسوه جوانان شیعه حضرت علی‌اکبر است!

چه توهین بزرگی و چه اجحاف نابخشودنی است که خطا کردن و جهالت کردن را با تعبیر جوانی کردن عنوان می‌کنند. چه جهالتی است که جاهلی را بر جوانان روا بدانیم درحالی‌که الگوی جوانی در اسلام فقیه و عابد و شجاع و مجاهد و کریم بوده است! جوانی کردن در تشیع یعنی رسیدن بچه شیعه به‌جایی که دشمن از فضایلش در عجب باشد. میگویند روزی معاویه به اطرافیان خود گفت: به نظر شما شایسته‌ترین فرد امت به امر خلافت کیست؟ اطرافیان گفتند: جز تو کسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی‌شناسیم! معاویه گفت: این‌چنین نیست. «اَولَی النّاس بِهذَاالأمرعَلی بنُ الحُسَین بنُ عَلی، جَدّهُ رسول‌الله وَ ضیهِ شُجاعه بَنی هاشِم وَ سَخاهُ بَنی اُمَیّه ورهو ثَقِیف» شایسته‌ترین افراد برای امر حکومت علی‌اکبر فرزند امام حسین علیه‏السلام  است که جدش رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) است و در شجاعت بنی‌هاشم سخاوت بنی امیه و زیبایی قبیله ثقیف را در خود جمع کرده است! (الارشاد، ص ۴۵۸)

و ما از برکت انقلاب اسلامی خویش چنین علی‌اکبرهایی در روشنای راه خمینی کبیر کم نداریم. بیش از سیصد هزار شهید دوران دفاع مقدس که بر مبنای آمار مدیرکل آمار و اطلاعات بنیاد شهید ۲۳ سال بوده است! دانشمندان و شهدای ترور که در دهه شست تا نود تقدیم انقلاب شد و اکنون شهدای مدافع حرم که مرزهای وطن‌پرستی را درنوردیده و با نگاهی عمیق و جهانی از کیان اسلام و حریم مقدس اعتقادات تشیع دفاع جانانه می‌کنند همه و همه علی‌اکبرهای معاصرند! نه‌فقط شهدا که به عهد خویش وفا کردند! بلکه تمام مجاهدانی که تا نفس دارند خویش را وقف زندگانی خدایی کرده و منتظر ابدی شدن درراه خدا هستند «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا﴿حزاب۲۳﴾. از ميان مؤمنان مردانى اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند»

aliچه خوب رهبر معظم انقلاب این ظرفیت عظیم را شناختند! ظرفیتی چنان عظیم که مستکبران دنیا از آن در هراس‌اند و با تمام امکانات و با تمام قدرت تلاش می‌کنند تا به هر نحو ممکن تخریبش کنند. ظرفیتی خارق‌العاده و معجزه‌گر که متأسفانه هنوز مدیران رده‌های مختلف کشور نتوانسته‌اند آن‌طور که بایدوشاید از آن بهره بگیرند؛ و احسنت بر درایت آن فرمانده که این ظرفیت را معطل نگذاشته و حالا که مدیران و سیستم مدیریتی کشور نتوانسته با برنامه‌ریزی صحیح از آن استفاده ببرد با فرمان بزرگ «آتش به اختیار» اعتماد خویش به نسل جوان انقلابی را ثابت نموده!

مقدمی