به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم زین‌العابدینی پیش از ظهر امروز در آیین ترتیل خوانی بانوان که در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری آیات جز چهارم قرآن کریم، نخستین مبنا و محور جامعه قرآنی را توحید و وحدت کلمه عنوان کرد، گفت: دومین جزء و رکن جامعه قرآنی انجام فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر است.

استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه با اشاره به آیه «وَاعتَصِموا بِحبل‌الله جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ» افزود: منظور از حبل‌الله تمسک به قرآن کریم و اهل‌بیت علیه‌السلام است و جامعه‌ای که بتواند به اهل‌بیت علیه‌السلام به‌عنوان حبل‌الله متصل شود از انسجام و اقتدار خاصی برخوردار خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران محور قرار گرفتن توحید را از شاخصه‌های جامعه متصل به حبل‌الله دانست، تصریح کرد: در جامعه‌ای که به حبل‌الله متصل باشد آیات قرآن کریم در متن و بطن جامعه جریان می‌یابد و در چنین جامعه‌ای از کفر و شرک اثری نخواهد بود.

زین‌العابدینی اظهار کرد: اگر توحید و پیروی از سنت پیامبر اسلام(ص) به یک باور مشترک در میان اعضای جامعه تبدیل شود پراکندگی آراء در آن جامعه از بین خواهد رفت.

وی شاخصه جامعه قرآنی را دارا بودن و اتکا داشتن به علوم نافع دانست، افزود: جامعه قرآنی بر مبنای علوم نافع منبعث از وحی اداره می‌شود و در چنین جامعه‌ای رفتارها و کردارها به استناد اتکا به وحی عمل صالح خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران تقید به معروفات و پرهیز از نواهی و منکرات را از دیگر شاخصه‌های جامعه قرآنی عنوان کرد.

زین‌العابدینی با بیان اینکه یک جامعه قرانی چگونه و با چه ابزاری می‌تواند پاسخگوی تهاجمات نظامی باشد؟ خاطرنشان کرد: در یک جامعه قرآنی ابتدا باید مردم ایمان یقینی به یاری و نصرت خداوند متعال داشته باشند تا مقدمه نصرت خداوند فراهم شود و اگر مردم در چنین جامعه‌ای با صبر و تقوا مأنوس باشند از امداد الهی برخوردار خواهند شد و باید دقت کرد که امتی که معتقد به وحی الهی است هیچ‌گاه دچار ضعف و انحطاط درونی نمی‌شود.

وی با اشاره به علل اقتدار جامعه ‌ایمانی تصریح کرد: علت این موضوع این است که مؤمنان به دلیل اعتقاد به توحید، برتر از کفارند و دچار ضعف و شکست نمی‌شوند و همچنین طلب مغفرت از درگاه خداوند از دیگر علل اقتدار جامعه ایمانی است.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به مفاهیم سوره نساء ادامه داد: در این سوره به اصالت انسانیت و اشتراک زن و مرد در هدف خلقت اشاره‌شده و بیان‌شده که زن و مرد در انسانیت و اصالت انسانیت با یکدیگر برابر هستند.

زین‌العابدینی اظهار کرد: در این سوره بیان‌شده است که خداوند متعال شمارا از یک‌نفس واحد آفریده و زن از همان نفسی آفریده‌شده که مرد خلق‌شده پس در اصالت انسانیت هیچ تفاوتی میان زن و مرد نیست.