به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم ظهر امروز در جمع زائران حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه بر اساس آیه ۹۸ سوره مائده خوف از عذاب و امید به رحمت الهی دو بال ایمان است، اظهار کرد: فردی که در حال اطاعت از خداوند متعال است از آخرت هراسان است و به رحمت خداوند متعال امید دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس آیه دوم سوره مبارکه انعام ، اجل دو گونه است، مسمی  و معلق؛ اجل مسمی همان اجل شب قدر و اجل معلق منوط به رفتارهای انسان است.

یکی از کارشناسان قرآنی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: بر اساس آیه ۱۲ سوره انعام معاد جلوه‌یی از رحمت الهی است چراکه خداوند متعال بازگشتی به انسان عطا کرده است که در این بازگشت انسان به یک زندگی ابدی با کمال می‌رسد؛ و خداوند در معاد زمینه را برای کمال ابدی انسان فراهم کرده است که این موضوع انسان را عاشق معاد می‌کند و علاقمندی او به سفر آخرت را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) نگران نیز عذاب الهی بودند، گفت: در روایتی در تفسیر مجمع‌البیان مطرح شده است که هیج فردی به واسطه عمل خود وارد بهشت نمی‌شود، این نشان می‌دهد که پیامبر اسلام(ص) نیز به واسطه مسئولیتی که داشتند به بهشت نرسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: در یکی از مناجات‌های امام سجاد علیه‌السلام که به مناجات خائفین معروف است ایشان می‌فرمایند که ای خدا اگر به میزانی گریه کنم که پلک‌های چشمم از کار بیافتد بازهم استحقاق محو یک گناه را هم پیدا نمی‌کنم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه ۹۸ سوره مبارکه انعام ایمان برخی از انسان‌ها ایمان ماندگار و ایمان برخی عاریتی است، مطرح کرد: ایمان در برخی از افراد مستقر است اما برخی از مردم امانت‌دار ایمان هستند و ایمان زمانی از آن‌ها گرفته می‌شود.