به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) به تحلیل اصول بندگی از منظر امام حسن مجتبی (ع) پرداخت و اظهار داشت: امام حسن (ع) در بستر بیماری بود؛ ابن جُناده به عیادت حضرت رفت و نقل کرده است که بر بالین حضرت نشستم و عرض کردم: یَا ابنَ رَسُولِ اللهِ عِظنِی؛ ای پسر پیغمبر، من را موعظه کن»

وی ادامه داد: ابن جناده در بیان مواعظ حضرت نقل کرده است که امام فرمودند: «اسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ؛ خودت را آماده سفر آخرت کن!» حقیقتاً سؤال برای ما نیز همین مسئله است که ما چقدر خود را برای آخرت آماده کرده‌ایم این در حالی است که اگر بخواهیم در همین ایران از شهری به شهر دیگر سفر کنیم چقدر تدبیر خواهیم اندیشید بر این اساس امام حسن علیه السلام فرمودند «توشه این راه را تهیه کن»

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به این‌که دومین دستورالعمل امام حسن علیه السلام به ابن جناده در باب الگوی تعامل انسان با دنیا است، گفت: کریم اهل بیت به ابن جناده فرمودند «وَ اعْلَمْ أَنَّکَ تَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمَوْتُ یَطْلُبُک؛ تو دنبال دنیا می‎روی، ولی بدان که مرگ در قفای تو است. تو دنبال چه هستی و چه چیزی دنبال تو است»

وی ادامه داد: حضرت سپس فرمود «ای جناده، غم و اندوه روزی را که نیامده است بر روزی که در آن هستی نیفکن! تو امروز وضع گذران زندگی‎ات خوب است کمبودی هم نداری پس غصه نخور!» این در حالی است که در عصر حاضر کسانی را مشاهده می‌کنیم که برای صدسال آینده فکر می‎کنند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان برخی از خودفریبی‌ها پرداخت و اظهار داشت: گاهی اوقات انسان هویت زیاده ‏طلبی را در یک قالب و جمله فریبنده می‎ریزد و می‎گوید آینده‌نگری کرده و تأمین آتیه می‎کنم.

وی افزود: سؤال من از این طیف افراد این است که خداوند که تا حالا به تو روزی داده، آیا فردا روزی دهنده نیست؟ بر این اساس امام حسن علیه السلام به جناده فرمودند «ای جناده، اگر بیش ازآنچه مایحتاج روزانه تو است به دست بیاوری، خزینه‎دار دیگران هستی.»(p1)