به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر(ره)، میزان و قیامت را از از اعتقادهای مؤمنان دانست و اظهار داشت: میزان به معنای ارزیابی نیکی‌ها و بدی‌ها در آخرت است که باید بسیار موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: خداوند در سوره قارعه می‌فرماید اگر میزان حسنات انسان‌ها سنگین باشد وارد بهشت می‌شوند اما اگر میزان حسنات آنان سبک بود وارد جهنم خواهند شد.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه سنگین‌ترین حسنه‌ای که در میزان حسنات انسان گذاشته می‌شود صلوات است، عنوان کرد: پیامبر (ص) می‌فرماید من در قیامت کنار میزان خواهم ایستاد و اگر کسی از امت من سرمایه رفتن به بهشت را نداشته باشد، پاداش ذکر صلوات‌هایی که در دنیا فرستاده است را در میزان حسنات او خواهم گذاشت تا از این طریق وارد بهشت شود.

وی گره‌گشایی از کار بندگان، خوش‌رویی و خوش‌اخلاقی را از نشانه های مؤمنان دانست و تصریح کرد: یکی از صفات مؤمن شرح صدر داشتن است، هنگامی‌که انسان شرح صدر پیدا می‌کند غیر از خداوند را در دل کوچک می‌شمارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه انسان مؤمن بسیار بخشنده و دارای ظرف وجودی عظیمی است، ادامه داد: انسان مؤمن مصائب و سختی‌ها را تحمل می‌کند و با جاهل مدارا می‌کند.

وی سخاوت را یکی دیگر از صفات مؤمن دانست و خاطرنشان کرد: صدقه درراه خداوند فقط از طریق کمک‌های مالی رقم نمی‌خورد بلکه هر کار خیری مانند هدایت بندگان به‌سوی خداوند می‌تواند صدقه باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: انسان‌های بزرگ بدون هیچ دغدغه‌ای گذشت می‌کنند و می‌بخشند، ده‌ها هزار زندانی در ندامتگاه‌ها به سر می‌برند که اگر بخشیده شوند می‌توانند به زندگی خود برگردند، بنابراین باید بخشندگی و سخاوت را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی گره‌گشایی از کار مؤمن را مهم دانست و بیان کرد: انسان‌های بزرگ بسیار سخاوتمند هستند و هیچ‌وقت بنده‌ای را ناامید از در خانه خود برنمی‌گردانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به آخرین شب ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: خداوند در شب آخر ماه رمضان به‌اندازه همه ماه، بندگان را از آتش جهنم آزاد می‌کند.(p2)