به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،خانم قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست معارفی حرم مطهر که در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برگزار شد، به فضیلت های ایام ذی‌الحجه در بیان اهل بیت اطهار اشاره کرد و اظهار داشت: از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله روایت‌شده عمل خیر و عبادت هیچ ایامی نزد حق‌تعالی محبوب‌تر از دهه ولایت(ایام ماه ذی الحجه؛ فاصله بین عید قربان تا غدیر) نیست.

کارشناس معارفی حرم مطهر با بیان اینکه ذی‌الحجه ماه استجابت دعا و دعا کردن به درگاه حق‌تعالی است، ابراز داشت: در کتاب عرفانی مفاتیح دعا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعمال ماه ذی‌الحجه یادشده است.

وی افزود: ماه ذی‌الحجه ماه استجابت دعا است و هدف از دعا کردن نیز تنها اجابت حوائج مادی و معنوی نیست بلکه دعا الگوی راه و راهبرد تربیتی انسان دررسیدن به مسیر کمال است.

قاسمی یقین و اعتقاد قلبی به خداوند را پشتوانه دعا دانست و گفت: اجابت از لوازم دعا است؛ چراکه خداوند در قرآن کریم فرموده است « مرا بخوانید تا اجابت کنم شمارا»

وی ادامه داد: به اجابت نرسیدن دعاها نباید موجب ناامیدی انسان از دعا شود؛ زیرا دعایی که به اجابت نرسد خود بابی برای رفع گرفتاری و مصیبت  است و اگر خداوند در این عالم دعایی از انسان را از سر حکمت به اجابت نرساند قطعاً در آخرت پاداش آن را برای بنده‌اش در نظر خواهد گرفت.

کارشناس معارفی حرم مطهر بابیان اینکه اوامر و نواهی خداوند به انسان از روی لطف و مهربانی خداوند به بندگان است، افزود: خداوند انسان را به دعا امر کرده و در آیه ۱۸۶سوره بقره نیز بر این موضوع تأکید شده و خداوند در این آیه از قرآن کریم می‌فرماید«وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامی‌که مرا بخواند اجابت می‌کنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند».

قاسمی هدف از دعا را رسیدن به مقام بندگی و قرب الهی عنوان کرد، گفت: انسان با دعا به مقام عبودیت و بندگی خداوند می‌رسد و تنها با دعا است که خداوند درهای رحمتش را به روی بندگان باز می‌کند.

کارشناس معارفی حرم مطهر بابیان اینکه حقیقت دعا فقر انسان و غنی بودن ذات خداوند را به بندگان نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: دعا برای عجز نیاز از یک موجود ضعیف به یک موجود غنی بالذات است.

قاسمی بر اساس حدیثی از امام علی علیه‌السلام  دعا را کلید روشنایی ظلمت زندگی آدمی عنوان کرد، گفت: به‌وسیله دعا تاریکی‌های زندگی به روشنایی مبدل می‌شود.

کارشناس معارفی حرم مطهر دعا را از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی معصومین دانست و گفت: اهل‌بیت علیه‌السلام با وجود داشتن مقام عصمت هرگز دعا را به‌عنوان یکی از شاخصه‌های سبک زندگی مؤمنانه ترک نکرده و همواره پیروان خویش را به دعا کردن به درگاه الهی دعوت می‌کردند.

قاسمی در پایان با تأکید باید همواره دعا کرد ولی برای اجابت دعاها نباید شتاب داشت، یادآور شد: حضرت رسول صلی‌الله علیه وآله می‌فرمایند« کارهای خیر نیمی در بندگی و نیمی در دعا کردن است».(P2)