به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها خانم قاسمی در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر در جمع بانوان از عقل به‌عنوان اولین راهنمای انسان در مسیر هدایت نام برد، اظهار داشت: قرآن کریم گناهان، شهوات و حب الدنیا را از عواملی معرفی می‌کند که نعمت عقل را تحت‌الشعاع قرار داده و می‌تواند با کمرنگ کردن آن انسان را در مسیر ضلالت قرار دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: قرآن کریم در کنار نعمت عقل از نعمت بعثت انبیا برای هدایت انسان نام‌ برده و می‌فرماید هدف از بعثت تمامی انبیاء هدایت انسان در عرصه بندگی است.

وی بهره‌مندی از هدایت انبیاء را یکی از دلایل کرامت انسان بر سایر مخلوقات دانست، خاطرنشان کرد: انسانی که به‌واسطه نعمت هدایت و ولایت باوجود اختیار بر گناه از گناه پرهیز می‌کند، کرامت می‌یابد و کرامت انسان بر سایر مخلوقات دوری از گناهان و صفات رذیله اخلاقی است که انسان را به عالی‌ترین مقام و درجه در عالم هستی ارتقاء می‌دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: مختار بودن انسان به معنای رها بودن او نیست؛ بلکه تمامی اعمال انسان در پیشگاه خداوند محاسبه می‌شود و شرط درستی و پذیرش اعمال نیز پذیرش ولایت امام معصوم و حرکت در مسیر ولایت امام معصوم است.

قاسمی با بیان اینکه واقعه عاشورا به‌خوبی مسئله هدایت و ضلالت بشر را به اثبات می‌رساند، ادامه داد: در واقعه عاشورا حضرت زینب سلام‌الله علیها نمونه کاملی از انسانیت است که تمام حرکات و رفتارشان هدف‌دار بود،  و تاکنون هیچ انسان فرهیخته‌ای پیدا نشده که زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها را مطالعه کند و بیان کند «اگر حضرت زینب سلام‌الله علیها در واقعه عاشورا، این‌گونه عمل می‌کرد، بهتر بود».

وی با اشاره به راهبردها و سخنرانی‌های حضرت زینب سلام‌الله علیها در مجلس یزید اظهار داشت: سخنان و کلام حضرت زینب سلام‌الله علیها در مجلس یزید به‌قدری نافذ و هدایت یافته بود که یک جمله آن به‌اندازه تمام تاریخ بود.(p2)