پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، سفر عشق خدمت به زائران اربعین امام حسین علیه‌السلام از روز ۲۲ مهرماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با برگزاری مراسم بدرقه‌ای با حضور آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت و امام‌جمعه قم آغاز شد.

نوای گرم سید رضا نریمانی دل‌ها را کربلایی کرد، اشک‌ها را روان و بار مسئولیتِ خادمان موکب حضرت معصومه سلام‌الله علیها را سنگین‌تر؛ که هزاران دل بدرقه‌شان است و باید نائب‌الزیاره تک‌تک‌شان باشند.

خانواده‌های خادمان تا لحظه حرکت اتوبوس‌ها همراه با کاروان بودند و اشک‌های آن‌ها همانند آبی پشت سر خادمان موکب جاری شد تا بیمه‌نامه‌ای باشد برای سفر سخت اما شیرین عاشقان امام حسین علیه‌السلام.

«مراسم اربعین فرصتی است برای تمرین عمل خالصانه در طول سال»، «خادم‌الحسین بودن افتخاری بزرگ است که به واسطه مراسم اربعین نصیب شما شده است» و «خدمت به زائرین هر چه مردمی‌تر، با صفا و صمیمی باشد، بیشتر مورد پسند خداست» این‌ها جملاتی از آیت‌الله سعیدی است که در طول سفر به صورت مستمر در ذهن خادمان موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) مرور می‌شد.

موقع اذان مغرب، اتوبوس‌ها توقفی برای اقامه نماز داشتند و در شهرستان ملایر نیز نیم‌ساعتی برای صرف شام توقف کردند. اذان صبح بود که اتوبوس‌ها به مرز مهران رسیدند.

خادمان بعد از عبور از مرز مهران، نماز صبح را اقامه کردند اما عبور از مرز عراق بیش از سه ساعت طول کشید. ساعت ۹ونیم صبح خادمان با چهار اتوبوس از مرز عراق گذشتند.

ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه کاروان موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها به سمت عمود ۱۰۸۰ راهی شدند. توقف بعدی، موقع اذان ظهر بود که بعد از آن هم ساعت ۴ بعدازظهر به وقت عراق، اتوبوس‌ها به موکب رسیدند؛ به عمود ۱۰۸۰.

خادمانی که پنج‌شنبه هفته گذشته برای برپایی موکب آمده بودند، در حال آماده‌سازی قسمت‌های مختلف موکب بودند. چند نفر از خادمان نیز در مقابل موکب، با اسپند به افراد تازه‌رسیده خوشامدگویی می‌گفتند.

به محض ورود به موکب، خادمان در سالن اجتماعات موکب جمع شدند تا قبل از صرف ناهار، صحبت‌های حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم را گوش کنند.

این شخصیت از دیداری که با حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی کارشناس برنامه سمت خدا داشت، گفت و نقل قولی از او بیان نمود که: زائر به مثابه امام(ع) است و خادمِ زائر به مثابه خودِ امام(ع). هم شأن و حرمت زائر را نگه دارید و هم قدر و منزلت خودتان را بدانید. و البته تأکید کرد اگر زائران حسینی نبودند، به ما توفیق خادمی داده نمی‌شد.

حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم برنامه‌ها را برای خادمین تببین کرد و گفت: فردا سه شنبه، به سامرا و کاظمین می‌رویم، چهارشنبه زائر امیرالمؤمنین(ع) هستیم و بعدازظهر مهمانِ مردمِ کوفه‌ایم. پنج‌شنبه نیز کربلا، سالار شهیدان ابی عبدالله‌الحسین و حضرت ابوالفضل علیهماالسلام را زیارت می‌کنیم و قرار شده است ساعتی از شب جمعه نیز در کربلا باشیم، تا فضیلت شب جمعة کربلا را نیز درک کرده باشیم.

بعد از سخنرانی و صرف ناهار، خادمان در مکان‌های موقت‌شان مستقر شدند تا مکان‌های اصلی آماده شود. ایستگاه‌های مختلف فرهنگی، خدماتی، بهداشتی در حال آماده‌سازی است. تا کار موکب حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تمام شود، خادمان بی‌وقفه تلاش می‌کنند.

هر جا نیاز باشد، بدون توجه به مسئولیت اصلی‌شان دست به‌دست هم می‌دهند و کار را به سرانجام می‌رسانند؛ پتوهای زائرین، گوشه سالن اسکان، یک کوه بزرگی را تشکیل داده است که می‌بایست سامان بگیرد، و حالا بسیاری از عاشقان به امام حسین علیه‌السلام از جمله روحانی، اصحاب رسانه، نیروهای هلال احمر، خدمات و… در سالن جمع شده‌اند و پتوها را مرتب می‌کنند.

وقتی مدال خادمی به گردنت می‌اندازند، باید کار را به سرانجام برسانی و همه برای آن، هر چه دارند در کف اخلاص می‌گذارند. شکرِ نعمت خادمی، همین است دیگر.

امید است تا فرصتی باشد و نعمتی، که در ادامه روزهای موکب بتوانیم بخشی از حال و هوای خادمان و فضای معنوی حاکم بر این مکان شریف را بنگاریم…

(g1)