به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی شب گذشته در آیین شکرانه خدمت در موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) که در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه موکب و موکب‌داری شرایط و الزامات خاص خود را دارد، اظهار کرد: تلقی ما از موکب‌داری این است که پذیرایی از زائران امام حسین علیه‌السلام رسالتی الهی و دینی است که زیباترین، خالصانه‌ترین و هنرمندانه‌ترین نوع پذیرایی  را در مواکب عراقی مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بدون هیچ مبالغه و بدون نادیده گرفتن تلاش موکب‌داران مختلف در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی باید موکب‌داری را از عراقی‌ها یاد بگیریم که در جایگاه نخست موکب‌داری قرار دارند.

تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه نقش اول میزبانی از زائران اربعین حسینی به عراقی‌ها اختصاص دارد، گفت: ایرانی‌ها و علاقه‌مندان به اهل‌بیت(ع) از کشورهای مختلف مکمل حرکت عراقی‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه مواکب ایرانی در ابعاد مختلف باید به نکته‌هایی نگاه داشته باشند، عنوان کرد: برخی عراقی‌ها اعتقاد دارند که اگر در ایام اربعین حسینی از مهمان امام حسین علیه‌السلام پذیرایی نکنند مورد عذاب الهی واقع شده‌اند؛ این افراد برای میزبانی از زائر اربعین از همه دارایی خود می‌گذرند.

آیت‌الله سعیدی بر لزوم ارتباط میان مواکب ایرانی و عراقی تاکید و خاطرنشان کرد: همانطور که در موکب حرم مطهر با استفاده از ظرفیت سفیران کریمه این موضوع مهم دنبال شده است در مواکب دیگر نیز باید برای ارتباط‌گیری برنامه‌ لازم دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ حرمت میزبانی عراقی‌ها در اربعین حسینی برای مواکب ایرانی لازم است، گفت: خدمت به زائران اربعین حسینی باید از هر حاشیه‌ای دور باشد تا حماسه و معنویت کربلا حفظ شود.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: در مواکب اربعین باید با کمترین امکانات و نیروها بیشترین خدمات را به زائران حسینی ارائه دهیم که این اقدام هنر بزرگی است که نیازمند هنرمندان خلاق است.

وی ادامه داد: کار فرهنگی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی این نیست که مزاحم استراحت زائران شویم و به خود اجازه نمی‌دهیم که برای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مانع پیاده‌روی زائران باشیم.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه فعالیت موکب حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به ایام اربعین محدود نمی‌شود، مطرح کرد: این موکب باید در طول سال از زائران حسینی میزبانی کند و در این راستا امیدواریم به صورت گسترده‌تر از مشارکت خیرین مردمی استفاده شود.(p1)