به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل مدرسی امشب در شبستان امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر ضمن اشاره به لزوم نوشتن وصیت‌نامه توسط افراد در دوران حیات اظهار کرد: وصیت از یک زاویه یک عمل مستحبی و از نگاهی دیگر امری واجب است چراکه بعضی از انسان‌ها به دیگران بدهکار هستند و فرصتی برای ادای دین وجود ندارد و لذا واجب است در این خصوص وصیت کرده تا ورثه ادای دین نمایند و ورثه نیز در ابتدا باید از اموال شخص ادای دین نمایند و باقیمانده را تقسیم نمایند.

وی افزود: با توجه به اینکه مرگ انسان‌ها ناگهانی است و هیچ‌کس از لحظه مرگ خود خبر ندارد باید تمامی حساب‌وکتاب‌ها دقیق و مشخص شود تا شخص مدیون کسی نشود و مرگ سراغ همه انسان‌ها می‌آید و هیچ شک و شبهه‌ای در این مسئله راه ندارد و حضرت عزرائیل مأمور قبض روح بوده و در این راستا انجام‌وظیفه می‌کند و کاری به فقیر و ثروتمند و عالم و جاهل و… ندارد.

مدرسی خاطرنشان کرد: در وصیت چند نکته لازم است که باید دقت شود ازجمله اینکه وصیت‌کننده یا همان موصی باید عاقل، بالغ و هوشیار باشد و قادر به تصرف در اموال و املاک خود باشد و وصی نیز باید عاقل، بالغ و قدرت، توان و امکان کافی بر انجام وصیت را داشته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: بزرگان دین زمانی که مسئله مرگ را بررسی می‌کنند به مبحث عاقبت‌به‌خیری حساس می‌شوند و به دیگران تعلیم می‌دهند که باید خود را برای مرگی آماده کنند که با عاقبت‌به‌خیری همراه باشد.

وی تأکید کرد: هر کس هنگام مرگ عاقبت‌به‌خیر از دنیا رود سعادت اخروی را برای خود رقم‌زده و بهشت برین جایگاهش خواهد بود و هر کس عاقبت به شر از دنیا رود شقاوت را برای خود رقم‌زده و جهنم در انتظار او است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: غیبت، تهمت، حیف‌ومیل بیت‌المال، ارتکاب معاصی و غیره می‌تواند انسان را عاقبت به شر نماید درحالی‌که انجام اموری که در دین به آن‌ها دستور داده‌شده می‌تواند زمینه‌ساز عاقبت‌به‌خیری انسان را فراهم سازد.

حجت‌الاسلام مدرسی افزود: علل و اسباب عاقبت‌به‌خیری درآیات قرآن و روایات به فراوان مورد تأکید واقع‌شده و ازجمله آن‌ها می‌توان به تشخیص و انتخاب اعتقادات صحیح و سالم و تشخیص حق از باطل، انجام اعمال صالح و پیروی از مسیر حق، داشتن رفتار و کردار بر مبنای آموزه‌های دینی، معرفت به خداوند و عبودیت واقعی و اطاعت از اوامر الهی، اجتناب از معاصی و اعمال مجرمانه، معرفت به نبی گرامی اسلام و اهل‌بیت(ع) و پیروی از مکتب انبیاء الهی و حضرات معصومین و اطاعت از اوامر آن‌ها اشاره نمود.