به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام حسینی قمی شب گذشته در ادامه سلسله جلسات درس‌هایی از نهج‌البلاغه در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به خطبه ۱۰۹ نهج‌البلاغه گفت: برخی به دنبال تقرب به درگاه الهی هستند و تلاش می‌کنند مسیر سیر و سلوک را طی نمایند؛ آنها به دنبال درک مقامات عرفانی و معنوی هستند.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای در مسیر سیر و سلوک و عرفان، به انحراف کشیده می‌شوند و راه را گم یا به بیراهه می‌روند. امروزه نیز ظلمات و تاریکی‌ها بسیار است وعده‌ای نیز به اسم عرفان مخاطبین خود را منحرف می‌کنند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بهترین معلم عرفان و مربی درک مقامات معنوی و تقرب به درگاه الهی و طی مسیر سیر و سلوک، حضرت علی علیه‌السلام است. متوسل شدن به غیر اهل‌بیت(ع) برای درک عرفان حقیقی، انسان را در مسیر انحراف و گمراهی قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: حضرت علی علیه‌السلام برای درک مقامات عرفانی و معنوی، سه مسئله را بازگو می‌کند و راه حقیقی را نشان انسان می‌دهد. طالبان حقیقت برای رسیدن به سیر و سلوک حقیقی باید معرفت داشته باشند، با انجام واجبات خود را به درگاه الهی نزدیک‌تر نمایند و با خدمت به خلق، مسیر سیر و سلوک را طی نمایند.

وی با بیان این که بدون انجام این سه‌راه نمی‌توان به مقامات معنوی رسید، یادآور شد: بر اساس روایات، انسان‌هایی که به خداوند تقرب پیدا کنند، کسانی هستند که ایمان و معرفت و اخلاص داشتند و خداشناسی، پیامبرشناسی و امام شناسی را در درون خود نهادینه کرده اند.

حجت‌الاسلام حسینی قمی در ادامه گفت: عناصر اصلی معرفت بر پایه خداشناسی، پیامبر شناسی و امام شناسی استوار است و باید مجالس عزاداری و شادی اهل‌بیت(ع) به‌گونه‌ای باشد که باعث معرفت افزایی نسل جوان و مخاطبین باشد؛ هیئات مذهبی باید به این نکته اصلی و مهم توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: بر اساس روایات، پاداش خداوند در روز قیامت بر اساس فهم دینی و معرفت انسان‌ها است و باید حتی عبادت انسان‌ها نیز به همراه معرفت باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: نبی گرامی اسلام در روایتی می‌فرمایند ضرر و زیان انسان نادان و کسی که دین را نفهمیده به‌مراتب از انسان فاجر بیشتر است و لذا درجات قیامت نیز به‌اندازه فهم، عقل و معرفت انسان‌ها می‌باشد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در پایان تأکید کرد: شجره خبیث آل سعود، وهابیت تکفیری و داعش، به اسم اسلام، آبروی اسلام و مسلمین و قرآن را در تمام دنیا برده‌اند و چهره واقعی دین اسلام را خدشه‌دار کرده‌اند؛ تمام این اقدامات به خاطر عدم معرفت و فهم درست از‌ اسلام است.