به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام حائری کرمانشاهی شامگاه یکشنبه در شبستان امام خمینی(ره) گفت: انسان در زندگی خود بر اساس آنچه خداوند به او عطا نموده است سه وظیفه اصلی دارد و فقط به‌واسطه انجام این وظایف می‌تواند به مرحله کمال برسد.

وی افزود: منعم شناسی، نعمت‌شناسی و وظیفه‌شناسی از اساسی‌ترین اعمالی است که انسان را به سمت صراط مستقیم و کمال رهنمون می‌سازد و اگر کسی نتواند معرفت واقعی به خداوند پیدا نماید، شکرگزار نعمات الهی نباشد و وظایف خود را به‌درستی عمل نکند به انحراف کشیده خواهد شد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمامی مشکلات جوامع امروزی اعم از جنگ و خونریزی، فقر و بدبختی، طلاق، معضلات اجتماعی و… همگی به خاطر بی توجهی به انجام وظایف اصلی انسان‌ها است.

حجت‌الاسلام حائری کرمانشاهی تأکید کرد: وقتی همسران به وظایفی که بر عهده‌دارند عمل نکنند مشکلات دامن‌گیر بنیان خانواده می‌شود و آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای منفی دامن‌گیر یک خانواده خواهد شد که طلاق تنها نمونه‌ای از این آسیب‌ها می‌باشد.

استاد حوزه یادآور شد: حتی خوردن و آشامیدن انسان نیز باید در راستای اهداف خلقت و وظیفه‌شناسی صورت بگیرد وگرنه انسان همانند حیوان خواهد شد.

وی با اشاره به یک سنت حسنه قبل از ورود دین اسلام به شبه‌جزیره عربستان گفت: زمانی که نبی گرامی اسلام به پیامبری مبعوث شدند بعضی از سنت‌های حسنه را بدون اینکه مخالفتی نمایند احیا نمودند. یکی از این سنت‌های حسنه این بود که پدر عروس در فردای شب عروسی به منزل داماد می‌رفت و هدیه‌ای برای عروس و داماد می‌برد، لذا نبی گرامی اسلام نیز بعد از عروسی حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها به خانه آن‌ها رفتند و هدیه‌ای با خود به منزل آن‌ها بردند.

حجت‌الاسلام حائری کرمانشاهی افزود: زمانی که نبی گرامی اسلام در منزل با حضرت تنها شدند از حضرت علی علیه‌السلام سؤال نمودند همسر شما چگونه همسری است؟ حضرت در جواب فرمودند این خانم بهترین یاور درراه طاعت الهی است و همین سؤال را نیز از حضرت زهرا سلام‌الله علیها نمودند که حضرت نیز در جواب فرمودند همسر من بهترین یاور درراه طاعت الهی است.

وی خاطرنشان کرد: بعدازاینکه عروس و داماد چنین جوابی به نبی گرامی اسلام دادند، حضرت نیز به آن‌ها فرمودند برای شما هدیه‌ای آورده‌ام و فرمودند یا علی، کارهای بیرون از خانه ‌بر عهده شما و کارهای داخل منزل بر عهده دخترم می‌باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: این هدیه نبی گرامی اسلام به‌نوعی نشان‌دهنده تقسیم‌کارها بود اما در اصل تقسیم وظیفه‌شناسی همسران در خانه بود. حتماً هدیه نباید ارزش مالی داشته باشد بلکه هدیه گاهی اوقات تبیین یک فرهنگ و آموزه دینی است که بعدازاین هدیه نبی گرامی اسلام، حضرت زهرا سلام‌الله علیها فرمودند این بهترین هدیه بود و اگر تمام دنیا را به من می‌دادند به‌اندازه این هدیه خوشحال نمی‌شدم.

حجت‌الاسلام حائری کرمانشاهی در پایان تأکید کرد: خداوند به زندگی حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها، به خاطر منعم شناسی، نعمت‌شناسی و وظیفه‌شناسی چنان برکتی عطا نمود که به هیچ‌یک از مخلوقات خود نداده است و به این خانواده فرزندانی همچون امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت ام‌کلثوم و نوادگانی همچون امام سجاد(ع)، علی‌اکبر(ع)، علی‌اصغر(ع)، قاسم و عبدالله عطا نموده است که در عالم همتا ندارند.