به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام ظهیری امشب در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به مظلومیت حضرت علی علیه‌السلام بعد از رحلت نبی گرامی اسلام، گفت: بعد از رحلت نبی گرامی اسلام، امیر المومنین تنها ماند و کسانی که در واقعه غدیر شاهد جانشینی ولی خدا بودند و حتی بیعت نیز کرده بودند، به تکلیف خود عمل نکردند و اتفاقات ناگوار و تلخی به وقوع پیوست که لکه ننگی بر پیشانی تاریخ تا به امروز ماندگار شده و هنوز هم بعد از گذشت قرن‌ها،  آثار شوم آن پابرجاست.

وی افزود: گروهی نیز بعد از رحلت نبی گرامی اسلام تمام‌قد از ولی خدا حمایت نمودند و در آن شرایط حساس حضرت را یاری کردند؛ یکی از همین چهره‌های معروف تاریخ، «ابوایوب انصاری» است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه خود می‌نویسد ابوایوب انصاری از اولین کسانی بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) با حضرت علی علیه‌السلام بیعت نمود و تا آخر نیز در کنار حضرت ثابت‌قدم ماند و حضرت را یاری نمود.

حجت‌الاسلام ظهیری تأکید کرد: در زمان هجرت نبی گرامی اسلام به مدینه، تمام مردم مشتاق میزبانی از حضرت بودند، اما حضرت به خانه ابوایوب انصاری رفتند و به مدت یک ماه در منزل ایشان ساکن شدند؛ ابو ایوب نیز در این مدت درنهایت احترام میزبانی رسول خدا به عهده گرفتند و این افتخار را برای خودشان در تاریخ ثبت نمودند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: مردم مدینه ابوایوب انصاری را به خاطر میزبانی از رسول خدا همواره احترام و اکرام می‌نمودند و ایشان نیز بعد از رحلت نبی گرامی اسلام بلافاصله به حضرت علی علیه‌السلام پیوستند و در رکاب حضرت حضور یافتند و در مقابل اعتراض دیگران همیشه می‌گفتند که از پیامبر(ص) شنیدم که حضرت علی علیه‌السلام با ناکثین، مارقین و قاسطین جنگ خواهد کرد و باید شما در رکاب ایشان باشید و او را تنها نگذارید.

وی در ادامه گفت: ابو ایوب انصاری همواره تأکید داشتند که باید از ولی خدا حمایت کنیم، او را یاری نماییم و از او جدا نشویم چراکه پیامبر(ص) فرموده‌اند حق با علی(ع) و علی(ع) با حق است.

حجت‌الاسلام ظهیری خاطرنشان کرد: روزی ابو ایوب انصاری به حضور پیامبر(ص) رسید و بیان داشت، ای پیامبر خدا! اندرز و سفارشی کوتاه بفرمایید که به خاطر بسپارم. حضرت فرمودند، تو را به پنج چیز سفارش می‌کنم، سفارش اول اینکه، قطع امید کن ازآنچه در دست مردم است، زیرا این عین توانگری است و باعث ثروت و غنای تو می‌شود. سفارش دو اینکه، تا می‌توانی از حرص و طمع دوری کن که عین فقر است. و توصیه سوم اینکه، نماز را چنان بخوان که گویا آخرین نماز تو است. اندرز چهارم اینکه کاری نکن که ناگزیر به عذرخواهی روی‌آوری و سفارش پنجم اینکه آنچه برای خود دوست داری، برای برادرت نیز دوست داشته باش.