به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خداوند انسان را بر محور فطرت پرسشگر درباره امور مختلف ازجمله امور دینی خلق کرده است.

حکومت‌ها و حاکمان با این خصیصه انسانی برخوردهای متفاوتی داشته‌اند، عده‌ای مسیر هدایت پیامبران الهی را قبول کرده‌اند و عده‌ای نیز به دلیل ماهیت طاغوتی حاضر به پذیرش دین الهی و پاسخگویی به سؤالات دینی مردم نشده‌اند.

حکومت‌های طاغوتی غالباً برای بقای خود خدایان جعلی و بی‌دینی را در مواجه با مردم ترویج کرده‌اند و همواره به دنبال سرکوب و سرپوش گذاشتن بر فطرت خدا جوی و پرسشگر آدمی بوده‌اند که حکومت‌های طاغوتی دهه‌های اخیر نیز بر اساس همین قاعده عمل کرده‌اند و حکومت طاغوتی پهلوی قبل از انقلاب اسلامی نیز به همین شکل عمل می‌کرد.

در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی باوجود اسلامی بودن حاکمیت مردم نه‌تنها اجازه ابراز دین نداشتند؛ بلکه با پرسش‌کنندگان دینی و دین‌خواهان نیز به‌شدت برخورد می‌شد.

اما پس از فروپاشی رژیم منحوس پهلوی و دمیدن فجر انقلاب اسلامی؛ یکی از برکات انقلاب برای مردم دین‌خواه ایران، اجرای مناسک دینی و پاسخگویی به پرسش‌های شرعی بود.

در حقیقت انقلاب اسلامی با هدف اجرای مناسک دینی، اسلام ناب محمدی و سیره اهل‌بیت علیه‌السلام روی کار آمد و به‌این‌ترتیب به‌سرعت مراکز پاسخگویی به پرسش‌های دینی در جامعه گسترده شد.

در سال‌های اخیر به لطف رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه به بارگاه و حرم‌های اهل‌بیت و امام زادگان و بقاع متبرکه به عنوان قطب‌های فرهنگی؛ مراکز و واحدهای پاسخگویی شرعی در حرم‌ها و بارگاه‌های اهل‌بیت علیه‌السلام و بقاع متبرکه راه‌اندازی شده است.

واحد پاسخگویی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در سال ۷۵ و در قالب یک نوبت‌کاری (قبل از اذان مغرب) فعالیت خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر این واحد در قالب ۵ نوبت‌کاری از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب مشغول پاسخگویی به پرسش‌های شرعی، اعتقادی و تصحیح قرائت نماز زائران و مجاوران آستان بانوی کرامت است.

در بخش پاسخ به پرسش‌های شرعی واحد خواهران در حال حاضر ۱۲۰ استاد پاسخگو به‌صورت افتخاری مشغول پاسخگویی به پرسش‌های بانوان زائر و مجاور آستان مقدس بانوی کرامت هستند.

در بخش پاسخگویی اعتقادی ۲۲ استاد به پرسش‌های بانوان مراجعه‌کننده پاسخ می‌دهند و در بخش تصحیح قرائت نماز ۲۱ استاد مشغول ارائه خدمات فرهنگی در این زمینه به زائران هستند.

در پاییز سال جاری در بخش پاسخگویی به پرسش‌های شرعی ۲۹ هزار نفر، در بخش پاسخگویی به پرسش‌های اعتقادی ۳۱۴ نفر و در بخش تصحیح قرائت نماز ۱۷۰۹ نفر به واحد پاسخگویی خواهران آستان مقدس مراجعه داشته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده توسعه شاخصه‌های فرهنگی دینی پس از انقلاب اسلامی است.