به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، انجام فعالیت‌های فرهنگی در مجاورت حرم‌های اهل‌بیت علیه‌السلام و بقاع متبرکه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

در حال حاضر که انقلاب اسلامی بلوغ و پختگی چهل‌سالگی خود را تجربه می‌کند؛ فعالیت‌های فرهنگی در مجاورت بقاع متبرکه نیز توسعه چشمگیری داشته است.

شهر قم و آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به عنوان مهد و کانون انقلاب اسلامی در دوران پس از انقلاب اسلامی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی توفیقات چشمگیری داشته است؛ به‌ گونه‌ای که در حال حاضر منبرها و محافل قرآنی، معارفی، احکامی و حلقه‌های معرفتی دینی در سه نوبت برای خواهران و برادران در رواق‌ها و شبستان‌های مختلف آستان اجرا می‌شود.

واحد مراسم و محافل خواهران در آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها عهده‌دار اجرای محافل، حلقه‌های معرفتی، مراسم و همایش‌های مختلف برای خواهران است.

این واحد فعالیت خود را از سال ۷۹ در حرم مطهر آغاز کرده و در حال حاضر به ‌صورت روزانه و هفتگی از ساعت ۷ تا ۱۹ به‌ صورت مستمر برای بانوان برنامه‌های فرهنگی و معرفتی مختلفی را اجرا می‌کند.

برگزاری حلقه‌های معرفتی، لقه‌های بیان احکام، همایش‌ها و برنامه‌های مناسبتی، ختم‌های مختلف و پذیرش اردوهای فرهنگی از سراسر کشور از دیگر فعالیت‌ها این واحد است.

واحد مراسم و محافل با ۱۲۰ خادم افتخاری با محوریت رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها به زائران و مجاوران آستان بانوی کرامت خدمات فرهنگی  ارائه می‌دهد.

همزمان با فصل پاییز در این واحد ۱۳۴ حلقه معرفتی، ۴۸ محفل بیان احکام ، ۸۴ ختم کامل قرآن کریم انجام‌شده است.

پذیرش ۳ گروه ۲۰۰ نقره زیارت اولی و اجرای ۶ عنوان ویژه‌برنامه و همایش از دیگر برنامه‌های فصل پاییز این واحد است.

برگزاری جزءخوانی روزانه قرآن کریم از برنامه‌های روزانه واحد مراسم و محافل خواهران است که به‌ صورت ثابت پس از نماز ظهر و عصر در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برگزار می‌شود.

گفتنی است، در فصل پاییز ۲۲۴ختم کامل قرآن کریم به ‌صورت جز خوانی در رواق حضرت خدیجه از سوی واحد محافل و مراسم برگزار شده؛ همچنین همزمان با فصل پاییز ۴۵۷۰۰۰۰ نفر در برنامه‌های ختم رواق خواهران مشارکت داشته‌اند.

لازم به ذکر است، مراسم سخنرانی مذهبی و محافل بیان احکام در نوبت صبح و عصر در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برای بانوان برگزار می‌شود که مباحث و موضوعات این محافل سخنرانی به‌صورت فصلی و مناسبتی برای بانوان اعلام می‌شود.