به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در دیدار مسئولان ستاد مرکزی اعتکاف استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر انجام شد، با اشاره به تاکید قرآن کریم نسبت به برگزاری مراسم عبادی اعتکاف در مساجد عنوان کرد: برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان دو بخش اساسی آیین اعتکاف هستند که این دو بخش باید به الزامات اعتکاف که موجب افزایش مصونیت آن می‌شود توجه داشته باشند.

وی بر لزوم افزایش شرکت‌کنندگان اعتکاف از نظر کمی و کیفی تاکید کرد و افزود: مراسم اعتکاف از جنس ضیافت الهی است همانطور که خداوند متعال به دو شخصیت حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) امر کرد که خانه ایشان را برای گروه‌های مختلف مردم آماده‌کنند.

تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه معتکف به عبارتی خود را وقف و حبس خداوند متعال کرده است، تصریح کرد: بهتر است که سخنرانان و آموزه‌های خاص برای گروه‌های خاص در روزهای اعتکاف درنظر گرفته شود.

وی از اعتکاف به‌عنوان یکی از سنت‌های دیرینه جوامع اسلامی یاد کرد و گفت: امثال این سنت‌ها در طول زمان دچار بدل‌سازی، مشابه‌سازی و انحراف شده است که بدل‌‌‌سازی از این سنت‌ها موجب ایجاد جریانی نفوذی و خطرناک در بدنه جریان‌های الهی می‌شود و ما باید نسبت به این موضوع مراقبت ویژه داشته باشیم.

آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: دسترسی نفوذی‌ها به مراسم معنوی اعتکاف حتی در دوران حضرت ابراهیم(ع) نیز رقم زده شد و این نشان می‌دهد که اگر ما مراقب نفوذی‌ها نباشیم در خانه خدا هم شاهد حضور و فعالیت آن‌ها خواهیم بود.

امام‌جمعه قم از «لا رَهبانِيَّةَ فِي الإِسلام» به‌عنوان یک کلام راهبردی از پیامبر اسلام (ص) نام برد و گفت: هر چند برخی می‌خواهند در حوزه اعتکاف و امثال این سنت الهی نوآوری و خلاقیت‌هایی داشته باشند اما این اقدامات باید با نظر عالمان و مراجع دینی انجام شود.