به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم میرامام امروز در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر با بیان اینکه عوامل زیادی انسان را از معرفت خداوند دور می‌کند، اظهار داشت: نفس‌پرستی، حب به دنیا، سطحی‌نگری و گناه از مهم‌ترین عواملی هستند که مانع رسیدن انسان به معرفت الهی می‌شوند.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: خداوند در آیه ۲۳ از سوره مبارکه جاثیه می‌فرماید: «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ؛ آیا دیدی و تعجب نمی‌کنی از کسی که هوای خویش را معبود خود قرار داد، در حالی که او معبود حقیقی خویش را می‌شناسد و خداوند او را که می‌داند معبود حقیقی کیست گمراه گردانید و بر گوش و قلبش مهر زد و بر دیده‌اش پرده نهاد، چه کسی پس از خدا او را هدایت خواهد کرد، آیا پند نمی‌گیرید».
وی با اشاره به اینکه با پیروی از هوای نفس قوه عقل دچار زوال شده و انسان نمی‌تواند درک درستی از خلقت داشته باشد، ادامه داد: امام علی علیه‌السلام پیروی از هوای نفس را برابر با نابینایی می‌دانند و می‌فرمایند «عقل‌های زیادی تحت سیطره نفس روبه‌زوال نهاده‌اند».
میرامام افزود: وقتی عقل اسیر هوای نفس شود، نمی‌تواند در شناخت حقیقت و تمیز خوب و از بد عملکرد درستی داشته باشد و در شناخت خود از امور دچار مشکل شده و به جای اینکه انسان را در مسیر هدایت قرار دهد، او را به مسیر شقاوت می‌برد.
کارشناس معارفی حرم مطهر تبعیت از سیره ائمه معصوم و عمل به راهبردهای عقلی را راهکار مبارزه با نفس‌پرستی دانست و افزود: در پناه عمل به فرامین عقل است که می‌توان به معرفت الهی دست پیدا کرد.
وی محبت به دنیا را از دیگر موانع رسیدن به معرفت الله عنوان کرد و ادامه داد: محبت بیش از حد به دنیا چشم انسان را بر روی عیب‌ها و رذایل اخلاقی بسته و موجب می‌شود انسان از شناخت عیوب و رذایل عاجز شود.
استاد حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام در این زمینه می‌فرمایند: «چشم محب از دیدن عیوب محبوب نابیناست و گوشش از زشتی و بدی‌های او ناشنواست».
میر امام یادآور شد: اگر انسان به فرامین عقل عمل کرده و محبتش به امور دنیوی در حد اعتدال باشد، می‌تواند در مسیر معرفت به خداوند گام برداشته و خداوند را بشناسد.