به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس ابراهیمی در سیزدهمین نشست کمیته نمایندگان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی که در سالن جلسات ساختمان کریمه آستان بانوی کرامت برگزار شد، عباس ابراهیمی طی سخنانی اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ما علاوه بر سندسازی باید به فکر اقدام و عمل باشیم و تنها به فکر سندسازی و ارائه برنامه نباشیم.
وی با اشاره به اهمیت محیط پیرامون آستان‌های مقدس افزود: تهیه پیوست جامع فرهنگی برای توسعه بافت پیرامونی آستان‌های مقدس بسیار ضروری است چرا که آستان‌های مقدس بر مسائل و اقتضائات بومی در مواجهه با مسائل پیرامونی گره خورده‌اند.
ابراهیمی تأکید کرد: ما باید بررسی کنیم که آستان‌ها و محیط پیرامونی آن‌ها چه مشکلاتی دارند، برخی از این مشکلات با تصحیح معماری حل می شود و به سخنرانی و غیره نیاز ندارد.
وی اظهار داشت: اولین مواجهه زائران با محیط پیرامونی خواهد بود که معمولا فضای متفاوتی با آستان‌ها دارد. وقتی در کنار حرم شاهد ساخت پاساژهایی با معماری غربی باشیم نباید انتظار داشته باشیم در این پاساژ شاهد حاکمیت فضای دین باشیم.
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: هم اکنون در برخی مناطق قم فقط مجوز تاسیس فروشگاه‌های بزرگ داده می‌شود در حالی‌که فروشگاه‌های بزرگ به جای آموزه‌های اسلامی، مبتنی بر مصرف بر تظاهر هستند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی حرم در صورتی تاثیرگذار هستند که فضای پیرامون آنها نیز دینی و فرهنگی شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی آسیب های اجتماعی مختص به پیرامون یکی از آستان های مقدس است و نه همه آستان ها گفت: به تناسب هر آسیب اجتماعی باید برنامه ای برای محیط پیرامون آن آستان طراحی و اجرا شود.
وی خواستار درگیر کردن مردم با این طرح ها شد و افزود: این مساله سبب می شود تا به دلایل و عوامل آسیب های اجتماعی پی برده و راهکارهایی برای رفع آنها در نظر بگیریم.