به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها‌السلام، آئین معنوی خطبه خوانی و سیاه پوش کردن حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در آستانه ماه محرم صبح امروز با حضور آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم مطهر و نماینده ولی فقیه در استان قم و همچنین مدیران، خادمان و زائران و مجاوران در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه آیت الله سعیدی به تشریح سوگنامه ریان بن شبیب به نقل از امام رضا(ع) در مورد عظمت ماه محرم الحرام پرداخت و گفت: امام رضا علیه‌السلام به ریان بن شبیب فرمودند: «ای پسر شبیب اگر گریه می‌کنی برای حسین بن علی بن ابی طالب علیه‌السلام گریه کن که او را مانند گوسفندی ذبح کردند و او را با هجده نفر از اهل بیت او شهید نمودند که هیچ یک از آن‌ها در روی زمین شبیه و مانندی نداشتند».
در بخش بعدی مراسم، حاج حسن شالبافان به نوحه‌خوانی در رثای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و قرائت زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها پرداخت.
در این مراسم از ۲۶ اثر کارگاه هنری محرم توسط آیت‌الله سعیدی رونمایی شد و به صورت نمادین شال عزای امام حسین علیه‌السلام به چهار نفر از خادمان حرم کریمه اهل‌بیت(س) اهدا شد.
سیاه‌پوش کردن شبستان امام خمینی(ره)، صحن‌ها و رواق‌های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.