به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت الاسلام ضیایی عصر روز گذشته در محفل سخنرانی شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت عبودیت انسان و هدف از خلقت طی سخنانی اظهار کرد: انسان نمی‌تواند عبد نباشد و این موضوع جبر بوده و ربطی به اختیار انسان ندارد و نمی‌تواند از حکومت خداوند فرار کند اما انتخاب معبود اختیاری است و انسان می‌تواند معبود خود را از میان خداوند و غیر خداوند انتخاب کرده و همین انتخاب سعادت و شقاوت را برای انسان رقم می‌زند.

وی افزود: انتخاب و اختیار مایه صعود و سقوط انسان در طول زندگی است و اگر انسانی خداوند را معبود خود قرار دهد به مراتب عالیه کمال صعود می‌کند و اگر شیطان را به‌عنوان معبود انتخاب کند روز به روز روند سقوط به منجلاب فساد و تباهی را طی خواهد کرد.

ضیایی خاطرنشان کرد: اصحاب سیدالشهداء با اختیار خودشان مکتب امام حسین علیه‌السلام را انتخاب کرده و امثال عمر سعد نیز مکتب یزید را انتخاب و به سرنوشتی شوم دچار شدند.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: آنچه به انسان هویت می‌بخشد انتخاب درست در مسیر بندگی است که تا آخرین لحظات زندگی انسان با این موضوع درگیر است و در واقع عاقبت بخیری و شری در گرو همین موضوع انتخاب است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: انسان همواره در حوزه انتخاب خود توسط خداوند مورد امتحان قرار می‌گیرد تا عیار اعمالش سنجیده شود و حیات و ممات انسان در راستای امتحانات الهی است و این امتحانات الهی مراحل و مراتب مختلف دارد که باید جهت موفقیت در این امتحانات الهی، الگو اهل‌بیت(ع) باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وصول به مقام عبودیت که هدف خلقت هم این است فقط در مکتب اهل‌بیت(ع) به ویژه مکتب سید الشهداء امکان‌پذیر است و عبد خدا بودن و نزدیک شدن به هدف خلقت بدون محاسبه اعمال انسان را دچار غفلت می‌کند.

ضیایی تاکید کرد: محاسبه نفس و بررسی اخلاق، کردار و رفتار از اموری است که انسان همواره باید به آن دقت داشته باشد و تلاش نماید با تأسی به اهل‌بیت(ع) تمامی اعمالش به حضرات معصومین شبیه شود.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: اگر حرکت انسان به سمت کمال و سلوک عرفانی و رشد حقیقی نباشد در واقع این انسان بازیچه دست شیطان شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان حال و روزش نسبت به گذشته‌اش تبدیل به احسن‌الحال نشود دچار اغوای شیطان شده و نمی‌تواند به مراتب عالیه کمال و همچنین مقام تشیع واقعی برسد.