به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت الاسلام شاهرودی عصر شنبه در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به آغاز ماه ربیع الاول اظهار داشت: ربیع الاول وقایع تلخ و شیرینی را در خود جای داده و در تاریخ ثبت نموده است که هر یکی از این وقایع به نوبه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: ولادت با سعادت نبی گرامی اسلام و هجرت تاریخ ساز حضرت از مکه به مدینه، ولادت امام صادق علیه السلام، سالروز ازدواج آسمانی رسول خدا با حضرت خدیجه سلام الله علیها، ورود با برکت حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم، آغاز امامت حضرت مهدی(عج) از یک سو و وقایع ناگوار احراق البیت و هجوم به بیت حضرت زهرا سلام الله علیها، شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در این ماه در تاریخ ثبت شده است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: یکی از وقایع مهم هجرت نبی گرامی اسلام از مکه به مدینه می باشد  و کلمه هجرت در لغت به معنای دوری و جدا شدن معنا شده و ارباب معرفت و علما نیز هجرت را در پنج نوع ذکر کرده اند.
حجت الاسلام شاهرودی تاکیدکرد: هجرت از بلد و ارض و شهری به شهر دیگر به جهت حفظ دین و مصون ماندن از گناه نوع اول هجرت می باشد که بهشت بر هجرت کننده واجب می شود، حتی اگر این هجرت به اندازه یک وجب باشد.
وی یادآور شد: هجرت انسان به سبب ظلمی که بر او می شود نوع دوم هجرت بوده و نوع سوم نیز مربوط به افرادی می شود که در راستای طلب علم و دانش هجرت می کنند که بر اساس روایات ملائکه طالب علم دانش را مشایعت کرده و برای وی طلب استغفار می کنند.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: هجرت از معاصی و سیئات و ظلمات به سوی نور نوع چهارم هجرت است که بسیار ارزشمند می باشد.هجرت الی الله هم پنجمین نوع هجرت و زیباترین و بهترین نوع هجرت هاست.
وی به سوره انشقاق و ذکر مزامین بلند و عرفانی این سوره اشاره تأکید کرد: کسی که در مسیر خداوند حرکت نماید، در نهایت خداوند را ملاقات خواهد نمود. شرط مهاجر الی الله بودن درک نمودن مفهوم زندگی و حیات به معنای واقعی کلمه است.
حجت الاسلام شاهرودی یادآور شد: کسانیکه در عین رفاه و ثروت و آسایش به پوچی می رسند و دست به خودکشی می زنند، در حقیقت نتوانسته اند مفهوم واقعی زندگی را که همان عبودیت است، درک نمایند.
وی افزود: گمشده انسان درپول و ثروت نیست، بلکه باید نگاه انسان به زندگی و دنیا تغییر کند تا مسیر زندگی به سمت کمال پیش برود.سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: نگاه وحیانی به دنیا می تواند ضامن سعادت انسان در دنیا و آخرت شود و افرادی که حقایق هستی را به درستی درک نموده اند از مرگ هراسی ندارند و خود را مهیای سفر آخرت کرده اند.