به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای عصر روز گذشته در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار کرد: تمام امتیاز و فضل انسان، به کسب فضائل اخلاقی و دفع رزائل اخلاقی است و زیبایی ظاهری به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند امتیازی محسوب شود بلکه زیبایی باطنی ملاک و معیار است.

وی افزود: بر اساس روایات خداوند یک امانت بسیار بزرگ را به آسمان‌ها، زمین و کوه‌ها عرضه نمود اما آن‌ها ترسیدند و قبول نکردند و زیر بار امانت نرفتند اما این امانت گران‌سنگ به انسان عطا شد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان می‌فرماید این امانت بسیار بزرگ، همان عقل آدمی است که پیامبر درون است؛ عقل چراغ نهان انسان است و همین عقل وجه امتیاز انسان با دیگر مخلوقات و موجودات است.

تکیه‌ای تأکید کرد: عقل نشان آدمیت و موجب تعالی انسان می‌شود مشروط بر اینکه همین پیامبر درونی با پیامبر بیرونی که همان نبی گرامی اسلام(ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع) هستند ارتباط برقرار کند و تابع محض دستورات الهی و اهل‌بیت(ع) باشد.

وی یادآور شد: آدمی اگر نتواند عقل خود را در مسیر معنویت به کار گیرد دچار ظلمات خواهد شد و کسب فضایل اخلاقی در سایه تبعیت از اهل‌بیت(ع) امکان‌پذیر است.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: خودآرایی باطنی اصلی‌ترین موضوع انسان در کسب انسانیت و فضائل اخلاقی است و یکی از مهم‌ترین فضائل اخلاقی عزتمندی انسان در دنیا و آخرت است.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن کریم، معدن، منبع، اول و آخر عزت دست خداست و راه عزت‌یابی برای انسان، داشتن عقیده سالم، ایمان و عمل صالح است.

تکیه‌ای خاطرنشان کرد: عزت و ذلت دست خدا است و خداوند اگر بخواهد به انسانی عزت عطا کند اگر تمام دنیا هم مانع شوند نمی‌توانند کاری کنند و اگر خدا بخواهد فردی را به خاطر اعمالش ذلیل کند اگر تمام دنیا هم تلاش کنند نمی‌توانند مانع ذلت شوند.

وی یادآور شد: مسئولینی که بخواهند با یک لبخند دشمن برای خود کسب عزت کنند به معنای واقعی کلمه ذلیل خواهند شد چراکه عزت را فقط خداوند عطا می‌کند.