به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حصرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم همتی ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه تعلیم و تربیت انسان‌ها، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین وظیفه بشریت است. اظهار داشت: تربیت به معنای آموزش و پروراندن استعدادهای انسانی در مسیر رشد و رسیدن به کمال الهی از زمان‌های گذشته تاکنون بوده است.
 استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه برای تربیت به عنوان مهم‌ترین رسالت انسانی روش‌های متعددی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین این روش‌ها قصه‌گویی است.
وی تصریح کرد: خداوند به عنوان خالق بشر در قرآن برای هدایت و تربیت مخلوقات از روش قصه‌گویی استفاده کرده است و با بیان بهترین داستان‌ها (احسن القصص) به تربیت و پرورش انسان‌ها اقدام می‌کند.
همتی ادامه داد: والدین به عنوان مربی فرزندان خود می‌توانند از این شیوه جذاب و مورد علاقه تمام کودکان به نحو مطلوب استفاده کنند و با الگو قرار دادن این شیوه که روشی غیرمستقیم در مقوله تربیت است بسیاری از آداب و سنن و مسائل دینی و اخلاقی را به فرزندان خود آموزش دهند.
وی اظهار داشت: قصه‌گویی به عنوان شیوه غیرمستقیم در مقوله تربیت کاربردهای زیادی داشته و آثار بسیار مثبتی را به دنبال دارد.
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: پر کردن اوقات فراغت کودکان به شیوه مطلوب، پرورش قوه خیال، بروز خلاقیت، افزایش دایره واژگان، ایجاد شوق و علاقه برای نوشتن از مهم‌ترین اثرات قصه‌گویی بر مقوله تربیت است.
همتی ادامه داد: یکی از منابع مهم و ارزشمند برای قصه‌گویی قرآن کریم است که والدین و مربیان می‌توانند با رجوع به قصه‌های قرآن که سراسر نور و هدایت است را به زبان کودکانه، برای فرزندانشان بیان کنند و بسیاری از مسائل دینی و اخلاقی را به شیوه‌ای جذاب و غیرمستقیم برای کودکان بیان کنند.
وی افزود: چشم و گوش کودکان و نوجوانان مانند دریچه‌ای باز است، می‌بینند و می‌شنوند و ذهنشان مانند آینه‌ای است که هر چیزی در آن منعکس می‌شود؛ با این تفاوت که آینه عکس اشیاء را در خود نگه نمی‌دارد ولی ذهن کودکان و نوجوانان هر چیزی که می‌بیند را در خود نگه می‌دارد.
استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه والدین و مربیان می‌توانند فعالیت‌ها و رفتارهای دینی و مذهبی را به‌گونه‌ای هماهنگ کنند که فرزندان متوجه شوند و الگوی ذهنی آنان را در انجام این امور شکل دهند، گفت: مادران با بیان داستان قهرمانانی همچون سردار سلیمانی و خصوصیات اخلاقی این شخصیت بزرگ می‌توانند میان کودک خود و قهرمان داستان، یک نوع رابطه عاطفی و معرفتی ایجاد کنند؛ به شکلی که کودک خود را به شخصیت داستان نزدیک کنند و اقدامات و اعمال او را به عنوان نکته‌های مورد قبول رفتاری برای فرزندان خود بیان کنند.