وقتی بانویی ادیب با هنر مرثیه خوانی توانست ندای مظلومیت و حق طلبی حماسه آفرینان کربلا را به گوش نسل‌های آینده برساند/ کم نیستند زنانی که در طول تاریخ، با دنباله‌روی از امام خویش، جریان‌ساز شدند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حضرت ام البنین(س) یکی از همان کسانی‌ست که گرچه در کربلا حضور جسمی نداشت؛ اما روح آزاد و طبع بلندش کاری کرده است که هرجا سخنی از کربلا و شهدای دشت نینوا به میان می‌آید، آوازه حضرت ام البنین(س) و حماسه‌سازی‌های فرزندانش نیز به نیکی به گوش می‌رسد.

فاطمه بنت حزام بن خالد از قبیله کلاب که یکی از زنان شاخص صدر اسلام است، شهرتی هم در زمینه شعر و ادب دارد و همین نشان از خانواده ریشه‌دار و دلاور ایشان است.

بانوی مقتدری چون حضرت ام‌البنین(س) به قدری در مسیر آزادگی رشد یافت که بعد از شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، لیاقت همسری مولا امیرالمومنین علیه السلام را پیدا کرد. ایشان همان زنی‌ست که علی علیه السلام به عقیل فرمود: زنی را برایم پیدا کن که از خانواده‌ای نجیب و شجاع باشد، برایم فرزندی شجاع و قهرمان بیاورد تا سالار شهیدان را در کربلا یاری کند و عقیل با اطمینان گفت: با فاطمه دختر حزام کلبی ازدواج کن که در میان عرب شجاع‌تر از پدرانش وجود ندارد… .

همین شیرزن است که میان دنیازدگی مردان و زنان دوران، فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها را بر فرزندان خود مقدم می‌دارد و چون خداوند در کتابش به محبت خاندان رسول الله(ص) امر کرده است، او نیز با درایت و بصیرتی مثال‌زدنی علاقه‌ به اولاد رسول الله(ص) را همچون واجبات می‌شمرد. پس بیراه نیست اگر «شهید» از بزرگان فقه امامیه بگوید: ام‌البنین(س) از زنان با فضیلت و عارف به حق اهل‌بیت علیهم السلام بود. شاید از همین رو بود که این بانوی ادیب و فرزانه پس از واقعه عاشورا با استفاده از هنر مرثیه خوانی توانست ندای مظلومیت و حق طلبی حماسه آفرینان کربلا را به گوش نسل‌های آینده برساند و در مسیر حضرت زینب سلام الله علیها قدم بردارد.

چه کسی شان و منزلت والای زنی این‌چنین را می‌فهمد که در هنگام رویارویی با بشیر و باخبر شدن از اخبار و وقایع کربلا، بعد از شنیدن خبر شهادت هر یک از چهار فرزند رشیدش، فقط سراغ حسین علیه السلام را می‌گیرد و می‌گوید هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین علیه السلام.

به راستی که رفتار حضرت زینب کبری سلام الله علیها که کمی پس از شهادت فرزندان حضرت ام‌البنین(س) به دیدار حضرت ام‌البنین(س) رفت و شهادت چهار فرزندش را به او تسلیت گفت و همچنین در اعیاد و مناسبت‌ها نزد او می‌رفت، خود نشان‌دهنده اوج علاقه این قلب تپنده کربلا نسبت به حضرت ام‌البنین(س) است.

اما از همه این‌ها گذشته، حضرت ام البنین(س) قبل از هر چیزی یک مادر بود. چراکه پرورش شخصیتی همچون عباس بن علی علیه السلام که پرچمدار صحرای سوزان کربلا بود فقط در دامان پاک و مطهر مادری این‌گونه رشد و نمو می‌یابد.

به گواه مورّخان روزی که امیرالمومنین علیه السلام حضرت عباس علیه‌السلام را در دامن خود گذاشت آستینش را بالا زد و درحالی‌که به شدت می‌گریست، بازوانش را می‌بوسید. ام‌البنین(س) متعجب از امام پرسید: چرا گریه می‌کنید؟ حضرت جریان شهادت عباس علیه‌السلام را در رکاب برادر توضیح دادند. ام‌البنین(س) نیز گریست اما عظمت ایمان خود را نشان داد و با صبر و بردباری خدا را سپاس گفت که فرزندش فدایی سبط گرامی رسول خدا(ص) و ریحانه او خواهد شد.

حضرت ام‌البنین(س) با صبر، ولایت‌مداری، فداکاری و بصیرت الگویی شد برای زنان و مادران در طول تاریخ.

تاریخ شیعیان سرشار از زنانی این‌گونه است. کریمه اهل‌بیت(س) نیز بعنوان خواهر گرامی علی بن موسی الرضا علیه السلام، دنباله‌رو مکتب ایشان بود و از همین‌رو رنج و دشواری سفر را به جان خرید و در جستجوی برادر خویش عازم سفر شد.

حالا زنان این سرزمین بهترین نمونه‌های عالم را پیش‌روی مسیر بندگی خویش می‌بینند… .