به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  آیت‌الله توکل در شام میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار داشت: انسان متشکل از جسم و روح بوده و میان این دو نسبتی برقرار است؛ به‌گونه‌ای که تمام بدن در خدمت روح است و روح عنوان فرماندهی را بر عهده دارد.
وی افزود: ابزارهای شنیدن، گفتن و دیدن در خدمت روح هستند و اگر انسان لذت یا دردی را احساس می‌کند در حقیقت مربوط به روح است، چراکه ظاهر بدن طی سال‌ها زندگی دچار تغییر و تحول می‌شود، اما روح ثابت است و حتی بعد از مرگ نیز روح باقی است.
عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: در بهشت لذات و عقاب روحانی و جسمانی وجود دارد؛ در حقیقت جسم، راه انتقال لذات و آلام به روح است.
وی یادآور شد: روح انسان ظرفی است برای درک لذات و آلام، ظرفی که باید معارف را برای خود کسب کند.
توکل تأکید کرد: باب معارف یک میدان بی‌نهایت است، چون می‌خواهد به معرفت بی‌نهایت ذات خداوند دست پیدا کند، به همین خاطر باید ظرفیت و گنجایش بی‌نهایت داشته باشد.
وی گفت: انبیای الهی مأمور بودند با مردم طبق عقل و درک آن‌ها صحبت نمایند، به همین خاطر برای درک معارف نیازمند گسترش روح هستیم.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را «فاطمه» گفته‌اند چون از درک معرفت حضرت عاجز هستند. این بانو دریای بی‌کرانی است که درک مقامش به این سادگی امکان پذیر نیست.
وی افزود: هرآنچه از اوصاف و مقامات حضرت بیان می‌شود، بر اساس روایات اهل‌بیت(ع) است وگرنه عقول بشری نمی‌تواند مقام حضرت را درک و توصیف نماید.
سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: انبیای الهی به‌جز رسول خدا از درک مقام حضرت زهرا سلام‌الله علیها عاجز هستند؛ این حضرت بر ۱۱ امام معصوم حجت است که این‌ مقامی والاست.
وی یادآور شد: حضرت زهرا سلام‌الله علیها گوهری که منزلتی رفیع و اسوه حسنه برای امام زمان(عج) است.