به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در ویژه‌برنامه خانواده فاطمی حرم مطهر بانوی کرامت که از شب گذشته هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء از کنار مضجع شریف بانو با استفاده از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین صفحات آستان مقدس در شبکه های اجتماعی و پرتال جامع آستان پخش می‌شود، طی سخنانی اظهار کرد: در روایتی از امیرمؤمنان علیه السلام برای صبر اقسامی بیان شده که شامل «صبر بر اطاعت و عبادت»، «صبر بر مصیبت» و «صبر بر معصیت» می‌شود.
وی افزود: حضرت علی علیه‌السلام صبر در همه این حالات را مهم می‌داند اما صبر بر معصیت را زیباترین صبر می‌شمارد.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که در «صبر در اطاعت و عبادت» انسان می‌تواند مرتکب معصیت شود اما به خاطر امر خداوند مرتکب گناه نمی‌شود و صبوری می‌کند، ادامه داد: خداوند هم به دلیل صبر انسان لذت و حلاوتی به او عطا می‌کند که در خروج از بندگی خدا این حلاوت‌ها وجود ندارد.
وی یکی دیگر از انواع صبر را «صبر بر مصیبت» عنوان کرد و بیان داشت: در این نوع از صبر انسان بر بلاها و ابتلائاتی که در دنیا متوجه او می‌شود صبر می‌کند و با ازدیاد ایمان و توکل به خدا به خیرات و برکات الهی دست پیدا می‌کند.
مؤمنی خاطرنشان کرد: در حالات صاحب جواهر نوشته‌اند که هم مبتلا به داغ اولاد شد و هم این‌که همسر او دچار بیماری و کسالت شد، اما این مصائب، صاحب جواهر را از مسیر بندگی خدا و جدیت و تلاش در مسیر کسب علم دور نکرد.
وی با بیان اینکه امیرمؤمنان علی علیه‌السلام سومین نوع و زیباترین نوع صبر را «صبر بر معصیت» می‌شمارند، گفت: نفس انسان او را به معصیت و گناه امر می‌کند، اما انسان در این مسیر با کمک‌گرفتن از خداوند، صبر بر معصیت می‌کند و با دانستن لذت ترک لذت، از لذت نفس دوری می‌کند.
این سخنران دینی اظهار داشت: خداوند در انسان اهرم‌های بازدارنده‌ از گناه قرار داده است که این اهرم‌ها شامل «توجه انسان به شأن و شخصیت انسانی خود»، «از دست دادن نعمت‌ها به واسطه انجام معصیت» و این‌که «خداوند و ائمه معصومین علیهم‌السلام انسان را می‌بینند و پرونده او به محضر حضرت ولی‌عصر(ع) تقدیم می‌شود» است.
وی افزود: این اهرم‌ها سبب می‌شود انسان نسبت به انجام معصیت صبوری نشان دهد و خداوند افضل برکات را به او نازل کرده و بهترین مقدرات را برای او رقم بزند.