به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد شب گذشته در ویژه‌برنامه خانه‌های فاطمی که بعد از نماز مغرب و عشاء از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، بیان کرد: از دستورات مهمی که در قرآن خداوند بسیار به آن سفارش کرده واژه صبر است.
وی افزود: در قرآن کریم بیش از ۱۰۰ مرتبه واژه صبر آمده است و در حدود ۲۰ آیه تعبیر اصبروا، صابروا و والصبر به کار برده شده که دستور به صبور بودن انسان می‌دهد.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که تعدادی از آیاتی که در قرآن درباره صبر آمده و وعده‌های بسیاری در آن به مؤمنان و صابران داده شده آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره بقره است، ادامه داد: خداوند در این آیه ۱۵۵ این سوره می‌فرماید که «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛ قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى آزماییم. و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان و صابران نوید ده».
وی بیان کرد: امتحان الهی برای همه انسان‌های خوب و بد، مؤمن و کافر و منافق قطعی است و برای انسان‌هایی که مقرب درگاه الهی هستند امتحانات و ابتلائات خداوند بیشتر است.
فرحزاد ادامه داد: خداوند انسان را با جان و مال، رزق و روزی، کاهش نعمات، بیماری و سختی، مشکلات مالی و غیره امتحان می‌کند و هیچ انسانی جاودانه نیست، بلکه چیزی که در این مسیر مهم است این‌که انسان با این ابتلائات و سختی‌ها چگونه برخورد می‌کند و آیا از صابران خواهد بود یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۱۵۶ سوره بقره در مقام صابران می‌فرماید که «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ؛ همانان(صابران) که چون پیشامد ناگوارى به آنان برسد مى گویند؛ ما از آنِ خداییم و به سوى او بازمى گردیم.»
استاد حوزه گفت: اگر ما اقرار به مالکیت خداوند کنیم و بدانیم که به سوی او برمی‌گردیم و همه چیز در دست ما امانت است، جزو صابران خواهیم بود و بشارت خداوند نصیب ما می‌شود که خداوند در آیه ۱۵۷ سوره بقره می‌فرماید که «أُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ اینانند که الطافى از جانب پروردگارشان شامل حالشان خواهد شد و در پى آن، رحمتى آنان را فرا خواهد گرفت و در نتیجه به سوى حق هدایت خواهند یافت.»
وی در پایان با بیان اینکه هدایت، رحمت و لطف الهی زمانی شامل حال ما می‌شود که از صابران باشیم، افزود: امیدواریم خداوند ما را از صابران قرار داده و با صابران نیز محشور فرماید.