به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در دهمین روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس می‌شود، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها، اظهار کرد: در آیات جزء دهم قرآن کریم آیات متعددی به جهاد و مقاومت اشاره دارد؛ جبهه مقاومت باید بنیه دفاعی خود را تقویت کند و متجاوز را گوشمالی دهد، در برابر عهدشکن ایستادگی کند و اگر شرایط صلح عادلانه فراهم کند در یک نرمش قهرمانانه همراهی کند.

وی با اشاره به آیه ۵۶ سوره انفال، مطرح کرد: خداوند در این آیه به افرادی که پیامبر(ص) با آن‌ها عهد بست و آن‌ها پیوسته عهد خود را می‌شکنند اشاره دارد، برخی از این آیه تصور کردند پیامبر(ص) بعد از عهد شکنی دوباره با آن‌ها عهد بستند اما اینگونه نبود بلکه پیامبر(ص) یک عهد با مشرکان داشته و آن‌ها در موارد متعددی آن عهد را شکستند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند در آیه ۵۷ سوره انفال به اولین راهبرد جبهه مقاومت برابر عهدشکنان اشاره می‌کند، عنوان کرد: این آیه می‌فرماید اگر در میدان نبرد با متجاوز روبرو شدید گوشمالی به او دهید که درس عبرت شود برای افرادی که پشت پرده این تجاوز وجود دارند؛ حمله به پایگاه عین الاسد آمریکا مصداق بارز عمل به این آیه بود و همچنین در هشت سال دفاع مقدس نیز قاطعانه مقابل متجاوز ایستادیم و به این آیه عمل کردیم.

وی با اشاره راهبرد دوم که برخورد قاطع با عهد شکنان است و در آیه ۵۸ به آن اشاره شده، خاطرنشان کرد: اگر احساس کردید دشمنان به دنبال عهدشکنی هستند شما موظف هستید که به آن‌ها اعلام کنید که به این عهد و پیمان وفادار نیستید؛ امیرالمومنین(ع) نیز می‌فرمایند اگر برابر پیمان‌شکن، پیمان‌شکنی کردی نزد خداوند وفادار هستی و اگر برابر پیمان‌شکن وفادار به پیمان باقی‌ماندی، پیمان‌شکن در برابر خداوند هستی.

حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه راهبرد سوم تقویت بنیه دفاعی است که آیه ۶۰ سوره انفال به آن اشاره دارد، تصریح کرد: خدای متعال می‌فرماید در فضایی که با دشمن عهد شکن مواجه هستیم باید هرچه که می‌توانیم خودمان را تقویت کنیم، این تقویت باید از ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی و حتی جلب مشارکت‌های مردمی باشد.

وی با اشاره به اینکه مرز این تقویت تا جایی است که در دشمن دلهره ایجاد کند، یادآور شد: امت اسلام باید به قدری قوی باشد که در دل دشمن دلهره بیاندازد، در این صورت هم دشمنان آشکار نگران می‌شوند و هم دشمنانی که ما نمی‌شناسیم، در جریان پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره توسط سپاه نیز برخی از منافقین داخلی با دشمنان خارجی هم‌صدا شدند و ابراز نگرانی کردند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید اگر شما بنیه دفاعی خودتان را قوی کنید دشمنان آشکار و پنهان شما نگران خواهند شد؛ هر قدر در مسیر تقویت بنیه دفاعی که مسیر خداست هزینه کنید به سوی شما بازخواهد گذشت.
وی با بیان اینکه آیه ۶۱ سوره انفال در راستای پذیرش صلح عادلانه است، ابراز کرد: اگر آن‌ها متواضعانه تقاضای صلح کردند تو نیز به سوی صلح روی‌آور و به خدا توکل کن؛ این تقاضا باید متواضعانه باشد نه از روی زور و فشار؛ در این آیه در می‌یابیم که دین اسلام جنگ طلب نیست و صلح عادلانه را می‌پذیرد.

حاج ابوالقاسم دولابی افزود: امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک فرمودند اگر دشمن تو را به سمت صلح دعوت کرد این صلح را رد نکن البته صلحی که در راستای رضای خدا باشد؛ صلح مایه آرامش نظامیان و امنیت کشور است و خیلی مراقب دشمن در دوران بعد از صلح باش گاهی دشمن نزدیک می‌شود تا غافلانه ضربه بزند؛ صلح باید در چارچوب مقاومت اتفاق بیافتد و یک تاکتیک است.

وی با اشاره به اینکه صلح به معنای عقب نشینی و کوتاه آمدن از اصول نیست، بیان کرد: سکان‌دار انقلاب اسلامی نیز فرمودند ما تعبیر نرمش قهرمانانه را به کار بردیم، عده‌ای آن را دست برداشتن از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی دانستند و برخی از دشمنان نیز آن را عقب نشینی انقلاب اسلامی دانستند که این‌ها خلاف است، هرگونه حرکتی چه حرکت رو به جلو و چه حرکت رو به عقب باید به دنبال رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باشد.