به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس می‌شود، با اشاره به اینکه عزت‌مداری یکی از مفاهیم بنیادین اخلاقی و از راهبردهای جبهه مقاومت است، اظهار کرد: در آیات و روایات متعددی وظیفه ما حفظ عزت و استقلال جامعه دینی عنوان شده است.

وی با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام مبنی بر اینکه خداوند کارهای مومن را به او واگذار کرده اما اجازه نداده زیر بار ذلت برود، عنوان کرد: حقیقت عزت به معنای شکست ناپذیری است و برای رسیدن به این مرحله باید نور ایمان تقویت شده و سپس از اعمالی که موجب ذلت است پرهیز شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۱۰ سوره فاطر، مطرح کرد: کسانی که نقشه‌های شومی را در برابر بندگان خدا و عزت‌مداران می‌کشند بدانند این نقشه‌ها جزء هلاکت و نابودی خودشان نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه عمل صالح همراه با اعتقاد پاک به آسمان می‌رود، اضافه کرد: واژه عزت در لغت به معنای پیروزی بدون شکست معنی شده، قرآن کریم در این آیه دو رکن مهم برای رسیدن به عزت را بیان کرده است که آن سخنان پاکیزه برگرفته از عقاید صحیح و باورهای درست و همچنین عمل صالح که شامل هر کاری که شایسته، مفید و سازنده باشد، است.

حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به انیکه حمایت از مظلوم، خودسازی، عبادت، آموزش و پرورش صحیح و … نمونه‌هایی از عمل صالح است، خاطرنشان کرد: کسی که عمل صالح و اعتقاد پاک دارد قطعا مورد حمایت خداوند قرار خواهد گرفت و پیروز می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم عزت واقعی نزد خداوند است، تصریح کرد: خداوند در آیه ۸۱ سوره مریم می‌فرماید برخی از مردم به خدایانی جز الله روی آوردند که موجب عزت آن‌ها باشد، هرگز این بت‌ها و این خدایان دروغین موجب عزت آن‌ها نخواهند بود.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با تاکید بر اینکه عقیده پاک بدون عمل صالح اثرگذار نیست، افزود: آیه ۱۳۹ سوره نساء نیز می‌فرماید آیا می‌خواهید با رفتن به درب خانه کفار و مشرکان به دنبال عزت باشید؟ عزت فقط و فقط نزد خداست.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری علیه السلام مبنی بر اینکه هیچ عزت‌مندی حق خود را رها نکرد مگر اینکه به ذلت افتاد و هیچ ذلیلی بدنبال حق خود نرفت مگر اینکه به عزت رسید، بیان کرد: امام حسین علیه السلام نیز فرمودند مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است، آگاه باشید خدا و پیامبر(ص) اجازه نداده است ما تن به ذلت بدهیم.

حاج ابوالقاسم دولابی ادامه داد: همچنین پیامبر(ص) فرمودند پروردگار شما هر روز این سخن را تکرار می‌کند که خدای شکست ناپذیر من هستم و اگر عزت را می‌خواهید باید از من پیروی کنید؛ امام حسن عسگری علیه السلام نیز در فرمایش دیگری فرمودند چقدر زشت است که یک مومن و یک جامعه ایمانی تمایلاتی داشته باشد که بخاطر آن مجبور باشد در برابر مستکبران و ظالمان سکوت کند.

وی ابراز کرد: امام خمینی(ره) در ماجرای کاپیتولاسیون فرمود استقلال و عزت ما را فروختند عظمت ایران را پایکوب کردند و قانونی را به مجلس بردند که اگر یک خادم و یا آشپز آمریکایی در بازار مرجع تقلید شما را ترور کند، پلیس ایران حق هیچ گونه اقدامی ندارد و باید پرونده به آمریکا رفته و در آنجا ارباب‌ها تصمیم بگیرند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری یادآور شد: عزت ملی در مسائل اقتصادی این است که کشور به خودکفایی برسد، عزت ملی در عرصه علم به این است که جوان دانشجو و پژوهشگر ما سعی کند مرزهای علم را دریابد، عزت ملت در سیاست‌های گوناگون این است که از قدرت رای برخوردار باشد و عزت ملی در عرصه فرهنگ به این است که یک ملت به سنت‌های خود پای بند باشد و برای آن‌ها ارج قائل باشد و مقلد فرهنگ‌های بیگانه نباشد.

وی با بیان اینکه عزت فقط و فقط نزد خداوند متعال است و راه رسیدن به آن تکیه بر قدرت خدای متعال و بهره بردن از رفتارهایی برخواسته از عزت مداری است، اظهار کرد: امروز کشور ما در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری به عزت شایسته‌ای دست یافته است و اگر در سال ۱۳۲۲ کنفرانس ایران در شوروی برگزار شد و کشور بدون اطلاع و حاکمیت ایران در این جلسه شرکت می‌کردند، امروزه رئیس جمهور مستکبر آمریکا چندین بار خواستار مذاکره با ما می‌شود.