به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش شد، در بیان نکات تفسیری آیات پایانی سوره انبیا(ص) اظهار کرد: بیشتر نکات این آیات قصه‌ها و داستان‌های انبیا(ص) است و موجب می‌شود انسان خود را با حوادث گذشته همراه کند.

وی با بیان اینکه خداوند داستان‌های گذشته را به پیامبر اسلام(ص) یادآوری کرده است، گفت: خداوند در آیه ۸۵ سوره انبیا سه پیامبر به نام‌های اسماعیل، ادریس و ذوالکفل را نام برده و فرموده است که این سه پیامبر از صابرین و صالحین بوده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت اسماعیل(ع) نخستین پسر حضرت ابراهیم(ع) است که از هاجر متولد شد و به همراه مادر در سرزمین مکه بود و نخستین مرحله سخت زندگی خود را سپری می‌کرد و همچنین در ۱۳ سالگی خداوند فرمان داد که حضرت ابراهیم(ع) ایشان را ذبح کند که حضرت اسماعیل(ع) در جواب پدرشان فرمودند هرچه خداوند به تو دستور داده شده را انجام بده و به زودی خواهی دید که من از صابران خواهم بود.

وی با اشاره به اینکه خداوند در این آیات بعد از حضرت اسماعیل(ع) به حضرت ادریس(ع) اشاره کرده است، گفت: حضرت ادریس(ع) بین حضرت آدم(ع) و حضرت نوح(ع) بوده و در قرآن دو مرتبه نامشان آمده و در روایات است که نخستین فردی که خط نوشت و قلم زد حضرت ادریس(ع) بود که بسیار مورد آزار و اذیت قوم خود قرار گرفت و روزها را روزه‌داری و شب‌ها را شب زنده‌داری می‌کرد.

رفیعی ادامه داد: سومین پیامبری که خداوند در این آیه از صبر او یاد کرده است حضرت ذوالکفل(ع) است که مقبره ایشان در شهری به همین نام در عراق میان نجف و کوفه قرار دارد و ایشان پیامبری است که خداوند قبل از پیامبری سه تعهد از او گرفت؛ نخست اینکه شب‌ها نماز شب بخواند و دوم اینکه روزها را روزه گیرد و سوم اینکه در میان مردم قضاوت به حق کند و خشمگین نشود و ایشان قبول و عمل کرد و نام ایشان به عنوان صابران آمده است.

وی از صبر به‌عنوان یکی از خصلت‌های مهم از نگاه قرآن نام برد و افزود: پیامبر(ص) می‌فرماید صابران سه علامت دارند؛ نخست اینکه کسالت و سستی در عبادات و امور زندگی ندارند و نه فقط واجبات و محرمات را رعایت می‌کنند بلکه مستحبات را هم انجام می‌دهند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: اینکه افرادی به راحتی احکام الهی را زیر پا می‌گذارند و روزه می‌خورند و نماز نمی‌خوانند، به علت خصلت بی‌صبری بر عبادات است؛ در روایت داریم که اگر مردم می‌دانستند ماه رمضان چقدر ثواب دارد آرزو می‎کردند یک سال باشد.

وی اضافه کرد: دومین ویژگی صابران این است که احساس زدگی از عبادات و زندگی ندارند و سوم این است که شکوه و شکایت نمی‌کنند و نسبت به قضا و قدر الهی رضایت دارند.